ذوب آهن اصفهان موفق به دریافت گواهینامه CARES جهت صادرات میلگرد آجدار به کشورهای منطقه بریتانیا و حوزه خلیج فارس شد. موسسه کرز تنها نماینده ممیزی و تایید کننده نهایی محصولات مطابق با استاندارد BS۴۴۴۹ می باشد.این موفقیت پیرو انجام ممیزی خارجی در آذر ماه و ارسال نمونه محصولات به آزمایشگاه کشور انگلستان و تایید نتایج حاصل از انجام آزمون‌های مورد نظر بر روی این نمونه ها حاصل شد.

به گزارش مرور نیوز، ذوب آهن اصفهان موفق به دریافت گواهینامه CARES  جهت صادرات میلگرد آجدار به کشورهای منطقه بریتانیا و حوزه خلیج فارس شد. موسسه کرز تنها نماینده ممیزی و تایید کننده نهایی محصولات مطابق با استاندارد BS۴۴۴۹ می باشد.این موفقیت پیرو انجام ممیزی خارجی در آذر ماه و ارسال نمونه محصولات به آزمایشگاه کشور انگلستان و تایید نتایج حاصل از انجام آزمون‌های مورد نظر بر روی این نمونه ها حاصل شد.

محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: مطابق استاندارد۴۴۴۹  BS ،محصولات با توجه به خواص مکانیکی مورد نظر باید با سیستم ترمکس تولید شود. برای تولید این محصولات از سیستم جدید ترمکس که به صورت خلاقانه و بومی سازی کارگاه نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ طراحی،ساخت و نصب گردیده،استفاده شد. وی افزود: این سیستم جدید باعث افزایش و پایداری کیفیت محصول و سهولت در اجرای کار گردید.

حسین دیباجی مدیر سابق کیفیت فراگیر شرکت نیز گفت: گواهینامه کرز نقش مهمی در صادرات به ویژه برای کشورهایی که از استاندارد BS۴۴۴۹ استفاده می کنند، دارد.

وی با اشاره به این که در طی سه روز ممیزی، یک نفر حضوری و چند نفر نیز به صورت آنلاین حضورداشتند، گفت: در پروسه دریافت موفقیت آمیز  این گواهینامه، مدیریت های مختلف شرکت مشارکت فعالی داشته و در طی این ممیزی تمام فرایندها از زمان ورود مواد اولیه تا خروج محصولات نهایی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود:یکی از حساس ترین تست ها، تست خستگی می باشد که خوشبختانه برای تمام مقاطع در آزمایشگاه انگلستان مورد تایید واقع گردید که این نشان می دهد که تمام بخش ها از جمله تولید، آزمایشگاه، کنترل کیفی و ... وظایف خود را به نحو احسن انجام داده اند.

دیباجی اظهار داشت: به جرات می توان گفت تاکنون چنین ممیزی سختگیرانه ای در ذوب آهن انجام نشده بود و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تنها دارنده گواهینامه CARES در ایران می باشد.

حسین مشکین معاون تولید نورد ۳۵۰ نیز در این خصوص گفت : با حضور نماینده موسسه CARES در کارگاه از محصولات آرماتور N۱۶   در نورد ۳۵۰ نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال گردید.

وی اظهار داشت : خواص مکانیکی مورد نیاز در این استاندارد بالاترین خواص مکانیکی ممکن در محصولات فولاد ساختمانی و کم کربن می‌باشد. با توجه به بسته بودن محدوده مجاز عناصر آلیاژی و فولاد هیپویوتکتوئید خواسته شده در این استاندارد، با طراحی و بومی‌سازی ترمکس، بعد از آخرین قفسه نهایی دمای سطح میلگرد سریعا کاهش داده شده و لایه نازک مارتنزیت تشکیل شده در سطح میلگرد باعث افزایش استحکام میگردد.همچنین ساختار پرلیتی تشکیل شده در مرکز میلگرد باعث افزایش چقرمگی میلگرد می‌شود. در ضمن با تراش آج‌های طراحی شده بر روی غلطک، مقاومت به خستگی این محصول نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

سید جعفر رضویان سرپرست نورد ۳۰۰ افزود:خواص محصولات تولید شده طبق استاندارد CARES نسبت به محصول آج۴۰۰ سطح بالاتری از خواص را برخوردار است و سازه های ساخته شده توسط آنها در بدترین شرایط مقاومت لازم را دارند.از طرفی مقادیر پارامترهای مورد انتظار سخت گیرانه تعریف شده است که دستیابی به آن،شرایط ویژه ای از خط تولید را می طلبد.فراهم کردن مهمترین این شرایط در کارگاه،تولید به روش ترمکس می باشدکه با لوله های ترمکس موجود ، دست یابی به الزامات موجود در استاندارد CARES وجود نداشت.بنابراین اقدام به طراحی و ساخت لوله و جعبه ترمکس جدید شد و آرماتور N۱۲ و N۳۲ جهت نمونه برداری ممیز تولید گردید.همچنین با نصب قیچی جدید در محل بعد از لوله های ترمکس،امکان دسترسی به یکنواختی در خواص مکانیکی محصول فراهم شد.

محسن شهسواری سرپرست تضمین کیفیت گفت: گواهینامه  صادره توسط موسسه CARES تا ۵ سال اعتبار داشته که اعتبار آن برای تمدید در هر سال منوط به انجام ممیزی های مراقبتی سالیانه می باشد.وی افزود، با توجه به اینکه کلیه فرایندهای شرکت مطابق الزامات سیستم مدیریت کیفیت(ISO ۹۰۰۱) مورد بررسی قرار گرفت، از طرف موسسه CARES گواهینامه ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵  نیز برای ذوب آهن اصفهان صادر گردید.

محمدرضا کریمی، کارشناس کنترل کیفیت نورد نیز گفت:فرایند تولید و اخذ گواهینامه CARES از سال ۹۶ طی چند مرحله برای محصولات ذوب آهن اصفهان شروع گردید و در سال جاری این گواهینامه با موفقیت اخذ گردید.

وی افزود: یکی از سخت ترین و سنگین ترین ممیزی های انجام شده در ذوب آهن برای محصولات به لحاظ حجم کار، مستندات ارائه شده و نمونه هایی که بررسی و کنترل شد، ممیزی CARES  بود که از آن سربلند بیرون آمدیم.