در شرایط کنونی برخی کالاها در بازار جهانی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد گران شده اند و در اقتصاد ایران که مشکلات منحصر به فردی مانند تحریم ها و گرانی ارز هم دارد بیشتر است و باعث شده خیلی از کارشناسان اقتصاد نگران رکود تورمی در ایران شوند. بنابراین تورم در اقتصاد جهانی کاملا پذیرفته شده است، اما نمی تواند توجیهی برای ادامه گرانی های کمرشکن در ایران باشد.

به گزارش مرور نیوز، در هفته های اخیر با آغاز سال جدید بار دیگر رشد قیمت کالاها در بازار مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم قرار گرفته است. موضوع افزایش تورم مواد غذایی و... تقریبا از آغاز جنگ روسیه و اوکراین هشدار داده شده بود و حالا اثرات آن کم کم در بازار نمایان شده است. در شرایط کنونی برخی کالاها در بازار جهانی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد گران شده اند و در اقتصاد ایران که مشکلات منحصر به فردی مانند تحریم ها و گرانی ارز هم دارد بیشتر است و باعث شده خیلی از کارشناسان اقتصاد نگران رکود تورمی در ایران شوند. بنابراین تورم در اقتصاد جهانی کاملا پذیرفته شده است، اما نمی تواند توجیهی برای ادامه گرانی های کمرشکن در ایران باشد، زیرا در ارزیابی از وضعیت اقتصاد کشورها نشان می دهد که تورم برخی کشورها با وجود این گرانی ها کمتر از ۱۰ درصد است و حتی در کشور ترکیه که سال گذشته تورمی بیش از ۶۰ درصد را تجربه کرده بود، هم اکنون تورم نقطه به نقطه خود را کنترل کرده و تقریبا در ماه اخیر تورمش به نصف رسیده است.

حتی کشورهایی مانند برزیل، اسپانیا، انگلیس و... که درصد بالایی از مرگ و میر کرونا را در زمستان اخیر تجربه کرده بودند، در بدترین حالت تورم آنها به مرز ۱۰ درصد رسیده بود و در حال حاضر تورم این کشورها به زیر ۵ درصد رسیده که به معنای این است که یک عامل خارجی می تواند تا ده درصد در این کشورها تورم ایجاد کند، اما موقتی خواهد بود و این پارامترهای اقتصادی هستند که سطح تورم این کشورها را تعیین می کنند.

دلایل بی اثر بودن رشد اقتصادی ایران در معیشت

در ایران شرایط کاملا متفاوت از اقتصادهای پویاست و با وجود اینکه موسسه های بین المللی پیش بینی کرده اند امسال رشد اقتصادی در ایران افزایش می‌یابد، اما همچنان رکود ادامه دارد و این حکایت از این دارد که دولت به دنبال آزادسازی رشد قیمت ها برای تجربه یک رشد اقتصاد است. به عبارت دیگر دولت به دنبال ایجاد رشد اقتصادی با استفاده از ابزارهای تورمی است و این اتفاق به دلیل اینکه رشد تولید را در شرایطی به وجود می آورد که هزینه ها هم بالا می رود، عملا در معیشت خانواده ها نقش مثبتی به وجود نمی آورد و این سیاست به طور قطع منجر به حفظ شکاف ضریب جینی در شرایطی می شود که سطح بیکاری هم کاهش نمی‌یابد.

از این رو می توان گفت وضعیت کشور کاملا متفاوت از آمارهای است که داده می شود و کشور آرژانتین هم که به تازگی تورم بسیار بالایی را تجربه کرده، تجربه ای مانند ایران دارد و در ماه های گذشته هم این سطح تورمش را حفظ کرده و همین مساله باعث بروز نگرانی هایی در بین مردم و کارشناسان این کشور شده است، زیرا ادامه این تورم ها مانع ریشه کنی رکود اقتصادی نمی شود و نقدینگی تنها در کوتاه مدت اثر محرک برای رونق بازار ایجاد می کند، چراکه در بلندمدت با کاهش قدرت خرید مردم و افت گردش سرمایه در اقتصاد به افزایش تولید کالا ختم نمی شود و این روند در بلندمدت اقتصاد کشور را فلج می کند.

در حال حاضر بر همه عیان است که اقتصاد ایران کاملا درگیر بیماری هلندی بوده و تنها راه درمان آن افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد مولد و تسهیل تولید و تجارت است؛ مسائلی که تحت تاثیر تحریم ها عقیم مانده اند، تا زمانی که گره های سیاسی بر سر راه برجام باقی بماند حل نخواهند شد و اقتصاد ایران نیز طبعا نمی تواند رشد اقتصادی واقعی را به چشم ببیند، هرچند برخی مسئولان آمارهای مثبتی از رشد ارزش تجارت و...  ارائه می دهند اما اینها بیشتر متاثر از افزایش قیمت هاست نه تولید و چیز دیگر.