حسین موسوی‌نژاد گفت: حجم اعتبار با میزان درخواست ها همخوانی ندارد و حتی سه برابر اعتباری که برای تخصیص تسهیلات به مرغداری در نظر گرفته اند متقاضای واجد شرایط وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری مرور نیوز، رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت برای تامین نقدینگی مرغداری ها برنامه ای تخصیص تسهیلات دارد، به خبرگزاری موج گفت: حجم اعتبار با میزان درخواست ها همخوانی ندارد و حتی سه برابر اعتباری که برای تخصیص تسهیلات به مرغداری در نظر گرفته اند متقاضای واجد شرایط وجود دارد. از طرف دیگر متقاضیان تسهیلات باید در سامانه سیتا درخواست خود را ثبت کنند، در حالی که این سامانه به درستی کار نمی کند و شرایطی هم که در نظر گرفته بسیار چالش برانگیز است، برای نمونه ارزیابی وثایق مرغداری ها مشمول زمان است و حتی استعلام برای املاک مرغداری ها به دلیل اینکه ارزیاب خواستار پایان کار است مشکل آفرین است.

حسین موسوی‌نژاد با بیان اینکه مرغدار برای خرید نهاده ها و ... به نقدینگی نیاز دارند و این بروکراسی مانع از جوجه ریزی و خرید نهاده برای مرغداری ها می شود، افزود: هرچند مشکل تامین مرغ گوشتی را در نهایت می توان با 45 روز حل کرد، اما وقتی مرغ تخم گذار به دلیل نبود نهاده ها از بازار حذف شوند نمی توان این مشکل را به سرعت حل کرد.

او با تاکید بر اینکه سال گذشته با وزیر و معاون وزیر جهاد کشاورزی جلسه ای داشته ایم و اعلام حمایت از حذف ارز ترجیحی برای بهره مندی دهک های پایین جامعه کردیم، تصریح کرد: این جراحی بزرگ اقتصادی مورد تایید است، اما در این قضیه مرغدارو دادمدار در حال درمانده شدن است، زیرا هزینه های تولید با قیمت فروش تخم مرغ همخوانی ندارد ما مجبور هستیم از قوانین تبعیت کنیم اما مجبور نیستیم که با وجود ضرر تولید کنیم در حال حاضر دولت برای اینکه در آینده با مشکل مواجه نشود باید تیم کارشناسی بفرستد تا برای محصولاتی مانند تخم مرغ  و... قیمت کارشناسی کنند.

فروش با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب

رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 35 هزار تومان تعیین شده اظهار کرد: اما شرکت پشتیبانی دام برای خرید تضمینی تخم مرغ اعلام کرده برای تحویل در تهران هر کیلو تخم مرغ را 31 هزار تومان می خرد. این مساله کاملا چالش برانگیز است و از طرف دیگر الان قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها 26 هزار تومان خریداری می شود که کمتر از قیمت مصوب هست، زیرا تقاضا در بازار اصلا وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه تقاضای بالای مردم در زمان گرانی تخم مرغ باعث شد که چند روز تخم مرغ گران شود و بعد تقاضا پایین بیاید، اظهار کرد: از طرف دیگر یارانه ای که به حساب مردم واریز شده قرار بود برای خرید کالا تخصیص پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد و مردم همان یارانه را برای خرید کالا اختصاص نداده و در محل های دیگر خرج کرده اند و این موضوع باعث شده تا حدود 30 تن مصرف تخم مرغ تنها در استان خراسان کم شود.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه در استان خراسان 450 تن روزانه تولید می شود که 200 تن در استان مصرف می شود و مازاد به استان های دیگر صادرات می شود، گفت: در حال حاضر گرانی نهاده ها و کمبود تقاضا برای تخم مرغ باعث شده که در استان خراستان روزانه 4 میلیارد تومان خسارت به مرغدارها وارد می شود و اگر این مرغ های تخم گذار از مرغداری ها حذف شوند 6 ماهه دیگه در اوج مصرف تخم مرغ با چالش تامین تخم مرغ مواجه می شویم و بعد در کشور تولیدی نداریم و باید تخم مرغ واردات کنیم.

رییس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما به وزیر گفتیم اگر حذف ارز ترجیحی اتفاق بیفتد نمی توانیم در کشورهای دیگر رقابت کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی نامه حذف عوارض صادراتی دیروز به گمرکات ارسال شده بود در حالی که ، چند روز محصول برخی از صادرکننده های تخم مرغ در گمرک گیر کرده بود، زیرا گمرکات اعلام کرده بودند هنوز نامه ای مبنی بر حذف عوارض صادراتی به انها داده نشده است.

او با تاکید بر اینکه به طور قطع نمی توان به صورت دستوری مانع تعطیلی یک مرغداری شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی به صورت میانگین قیمت تمام شده ای تخم مرغ حداقل 2.3 برابر افزایش یافته است، در حالی که قیمت مصوب تخم مرغ درب مرغداری این میزان افزایش نیافته و از طرف دیگر مرغداری ها به دلیل نبود تقاضا تخم مرغ را ارزانتر از قیمت مصوب می فروشند.