معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، اعتبارات استان اعم از ملی و استانی را بالغ بر 1400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تاکنون به خودگردان بودن استان به لحاظ برتری درآمدها بر اعتبارات، نرسیده است.

به گزارش مرور نیوز، «محمد رضا نبی» در یک برنامه تلویزیونی در شبکه استانی یزد مجموع اعتبارات استان در سال‌جاری را بالغ بر 1400 میلیارد تومان اعم از استانی و ملی برشمرد و افزود: تنها حدود 23 درصد از این میزان توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان توزیع می‌شود و مابقی از طریق دستگاه‌های ملی در اختیار استان قرار می‌گیرد.

وی در این‌باره گفت: به همین علت نیز نمی‌توان جایگاه چهاردهمی درآمد استانی را با رتبه بیست و ششمی استان در اعتبارات عمرانی استانی قیاس کرد.

نبی افزود: امسال  1254 میلیارد تومان درآمد برای استان پیش‌بینی شده است که علیرغم رشد 16 درصدی، رتبه سیزدهم استان در سال 94 به رتبه چهاردهم در سال جاری تقلیل یافته است.

این مقام مسئول در خصوص برخی برآوردها مبنی بر خودگردان بودن استان به لحاظ برتری داشتن درآمدها بر اعتبارات هم یادآور شد: طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، نمی‌توان بطور دقیق به این ارزیابی دست یافت، چون در برخی سال‌ها درآمدهای استان تأمین‌کننده اعتبارات نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بهره مالکانه معادن جزو درآمدهای استانی محسوب نمی‌شود، هم‌چنان که واگذاری شرکت‌های دولتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و اخذ مالیات از شرکت‌های فعال در استان که در سایر استان‌ها مالیات پرداخت می‌کنند، موجب افزایش درآمد استانی خواهد شد.

نبی همچنین در این گفت‌وگو میزان اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استانی را در لایحه بودجه 96 به‌ترتیب 190 و 140 میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به پارسال به‌ترتیب 18.6 و 14.7 درصد افزایش یافته است.