معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: سالانه حدود 21 میلیارد متر مکعب از آورد رودخانه کارون به اروندرود و خلیج فارس می ریزد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مانا، هوشنگ حسونی زاده معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: بخش مهمی از آب خروجی از کارون از طریق جزر ومد دریا (خلیج فارس) به مصرف نخیلات دو سوی اروندرود می رسد.

وی افزود: هر گونه کاهش در دبی رودخانه کارون سبب ورود آب دریا به نهرهای منشعب به نخیلات می شود.

حسونی زاده با بیان اینکه هیچ یک از دو کشور ایران و عراق نمی توانند آب اروندرود را منحرف کنند، خاطرنشان کرد: به تازگی گفته می شود عراق قصد دارد در ام الرصاص و ابوفلوس سد احداث کند تا آب اروندرود را به سمت عراق منحرف کند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: نقصان در خروجی آب اروندرود و کارون می تواند سبب خشک شدن نخیلات دو سوی اروندرود و جزیره آبادان شود.

وی با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر به علت کاهش روان آب کارون و اروندرود بخش های مهمی از نخیلات سواحل خوزستان از بین رفته است، تصریح کرد: هر گونه شوک جدید در مهار آب اروندرود یا سدسازی از سوی دولت عراق می تواند پیامدهای منفی زیست محیطی دو کشور به همراه داشته باشد.

حسونی زاده اظهار داشت: پیش روی آب خلیج فارس از طریق مد آب و حرکت آب شور دریا به سمت آبراه ها و نهرهای کوچک، مرگ قطعی نخیلات را به همراه خواهد داشت و بزرگترین آسیب نصیب نخیلات جزیره آبادان خواهد شد.

کارون به عنوان بزرگترین و پرآب ترین رودخانه کشور که از کوههای زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد نقش کلیدی و حیاتی در خوزستان دارد.

این رودخانه در خرمشهر به دو شاخه تقسیم می شود که شاخه اصلی به اروندرود می ریزد و شاخه فرعی آن با تشکیل رودخانه بهمنشیر و عبور از شرق جزیره آبادان راهی خلیج فارس می شود.