متا به‌تازگی قوانین امنیتی پیام‌رسان WhatsApp بروز کرده. بنابراین اگر قصد ندارید شاهد مسدود شدن اکانت واتساپ خود باشید، توصیه‌های این متن را حتما مطالعه کنید.

به گزارش مرورنیوز، ممکن است فکر کنید واتساپ یک پلتفرم آزاد است که می‌توانید در آن هر چیز که دوست دارید را برای هرکسی که دوست دارید بفرستید. در واقعیت اما چنین نیست و این پلتفرم قوانین و مقرراتی دارد که به اشتراک گذاری برخی محتوا یا انجام برخی کارها در این پیام‌رسان را محدود می‌کند.

البته احتمالا شما هم مثل بسیاری کاربران دیگر این قوانین پیش از استفاده را مطالعه نکرده‌اید. با این وجود بد نیست بدانید که در صورت انجام مکرر برخی کارها در واتساپ ممکن است به‌طور دائمی از استفاده از این پیام‌رسان منع شوید.

واتساپ این حق را برای خود قائل است که اکانت برخی کاربران را به‌طور موقت یا دائمی مسدود کند. با این حال، موقتی یا دائمی بودن بن اکانت‌ها بسته به خلافی که مرتکب شده‌اند متفاوت خواهد بود. در این زمینه، این امکان هم وجود دارد که با مسدود شدن دائمی شماره شما توسط واتساپ دیگر هرگز قادر به استفاده از این اپلیکیشن نباشید.

پنج کار که ممکن است به مسدود شدن اکانت واتساپ شما منجر شود

 

ارسال محتوای کرک‌شده یا دارای کپی رایت

 

واتساپ به‌تازگی قوانین خود را به‌روزرسانی کرده و بندهای جدیدی مربوط به جلوگیری از ارسال محتوای کپی رایت دار را به آن اضافه کرده است. بنابراین در هنگام ارسال محتوای ویدیویی یا صوتی با این اپلیکیشن باید دقت بیشتری داشته باشید.

به‌طور کلی ارسال فیلم‌های سینمایی و دیگر محتوای محافظت‌شده توسط واتساپ ممنوع است.‌ البته در ۹۹.۹ درصد مواقع حتی در صورت به اشتراک‌گذاری این محتوا از طریق واتساپ هیچ اتفاقی برای‌تان نخواهد افتاد. با این وجود برخی کاربران گزارش داده‌اند که به خاطر ارسال محتوای محافظت‌شده با بن دائمی توسط واتساپ روبرو شده‌اند!

بنابراین در صورتی که واتساپ تشخیص دهد محتوای ارسالی شما یک فایل کپی رایت دار است، ممکن است اکانت شما را مسدود کند. به همین جهت حتی اگر محتوایی کپی رایت دار را از واتساپ دریافت کردید، از بازنشر آن بپرهیزید تا به عواقب سنگین احتمالی انجام این کار دچار نشوید.

 

استفاده از تصاویر یا استیکرهای نامناسب

 

نداشتن کپی رایت دلیلی بر امکان ارسال هر عکس دلخواه در واتساپ نیست.‌ قوانین جدید این پیام‌رسان به‌طور جدی بر روی محتوای مخرب با مضامین نژادپرستانه و جنسیت زده یا نفرت‌پراکنی حساس است و تنبیهی سخت را برای فرستنده آن‌ها در نظر می‌گیرد.

بنابراین حتی اگر این دسته محتوا را با هدف سرگرمی یا به‌شوخی هم ارسال کنید، ممکن است با جریمه‌هایی سخت از سوی واتساپ روبرو شوید. البته در این شرایط هم تنها بخش اندکی از کاربران ممکن است متحمل جریمه شوند. با این وجود ممکن است شما در زمره این دسته محدود باشید.

 

استفاده از نسخه‌های شخص ثالث واتساپ

 

این مورد به‌طور خاص گریبانگیر کاربران اندروید است. کاربران این سیستم عامل باید مواظب باشند که نسخه‌های شخص ثالث و غیررسمی از پیام‌رسان WhatsApp را دانلود نکنند؛ چرا که در این صورت نه تنها خطرات امنیتی جدی متوجه‌شان خواهد شد؛ بلکه احتمال مسدود شدن اکانت واتساپ آن‌ها نیز به‌شدت افزایش خواهد یافت.

این مورد متداول‌ترین دلیل مسدود شدن اکانت واتساپ افراد در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود. کمپانی متا اجازه استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی مثل WhatsApp Plus یا WhatsApp GP یا سایر سرویس‌ها را به کاربران نمی‌دهد. بنابراین بسته به این که چند بار اقدام به دریافت و استفاده از این اپلیکیشن‌ها کنید، با اعلان‌هایی از سوی واتساپ روبرو خواهید شد و ممکن است بن شدن موقت یا دائم در انتظارتان باشد.

 

ریپورت شدن مکرر

واتساپ

در صورتی که از طریق واتساپ اقدام به ارسال اسپم یا محتوای نامناسب برای سایرین کنید یا به‌طور تصادفی اقدام به چت با افراد ناشناس کنید، ممکن است دیگر کاربران علاوه بر بلاک کردن شما، ریپورتتان کنند.

در صورتی که اکانت واتساپ شما ریپورت شود، پنج پیام آخر شما به همراه مشخصات فردی‌تان برای بررسی بیشتر در اختیار کارشناسان این کمپانی قرار می‌گیرد. این کارشناسان با بررسی خود تعیین می‌کنند که چه تنبیهی برای شما در نظر بگیرند.

در صورتی که یک کاربر به دفعات متعدد ریپورت شود، احتمالا دسترسی او به واتساپ برای همیشه قطع خواهد شد. البته کاربرانی که به این تصمیم واتساپ اعتراض داشته باشند، می‌توانند از طریق ایمیل یا با خود اپلیکیشن مخالفت خود را اعلام کنند. با این حال بعید است که این اعتراض نتیجه‌ای در پی داشته باشد.

 

ارسال اسپم یا هک کردن سایر کاربران

اسپم به معنای ارسال یک پیام یکسان به چندین کاربر با هدف‌های تبلیغاتی است.‌ علیرغم این که تبلیغ از طریق واتساپ روشی رایگان و موثر برای کسب توجه است، اما ارسال بیش از حد یک پیام برای کاربران ممکن است منجر به نارضایتی و ناراحتی آن‌ها شود.

واتساپ تعداد افرادی که می‌توانید یک پیام خاص را برایشان فوروارد کنید را به پنج نفر کاهش داده است.‌ از سوی دیگر این کمپانی به مشتریانش نیز توصیه می‌کند که روش‌هایی را برای تبلیغات انتخاب کنند که کمتر باعث نارضایتی سایر کاربران شود.

مثلا به‌جای فوروارد کردن یک پیام برای چندین نفر، سعی کنید پیام مربوطه را به‌عنوان وضعیت (Status) خود قرار دهید تا همه مخاطبان بتوانند آن را مشاهده کنند. علاوه بر این، می‌توانید با ساخت یک گروه یا Community پیام خود را در آن واحد به چندین نفر منتقل کنید.

همچنین پیش از آن که پیامی را برای سایرین فوروارد کنید، از صحت آن اطمینان حاصل کنید تا واتساپ نتواند شما را به انتشار اطلاعات گمراه‌کننده متهم کند. برای این کار می‌توانید از وبسایت‌های خبری مربوطه استفاده کنید.

همچنین برخی اوقات یک پیام بدون اطلاع فرستنده اصلی برای دیگران ارسال می‌شود. در این شرایط هم مسدود شدن موقت یا دائمی اکانت واتساپ در انتظار فرستنده اصلی خواهد بود.

از طرف دیگر، مساله فیشینگ (Phishing) که در آن هکرها می‌توانند بدون اجازه به اکانت کاربران دسترسی پیدا کنند هم مساله مهم دیگری است که امنیت کاربران WhatsApp را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

واتساپ برای مقابله با این دسته مشکلات تدابیری مانند رمزگذاری دوطرفه (End-to-End Encryption) یا احراز هویت دومرحله‌ای (Two-step authentication) را اندیشیده است.‌ اما این اقدامات در برخی اوقات کافی نیست و هکرها همچنان می‌توانند از طریق واتساپ به اکانت سایرین دسترسی داشته باشند.

دیگر مساله‌ای که امنیت کاربران واتساپ را تهدید می‌کند، ارسال بدافزارها و لینک‌های شخص ثالثی است که می‌تواند باعث آسیب دیدن دستگاه مخاطبین یا هک کردن آن شود.

بنابراین متا در خصوص مساله امنیت، بسیار جدی است و در صورتی که شما را در حین ارتکاب به این دسته اعمال شکار کند، مسدود شدن اکانت واتساپ خود را قطعی بدانید!

 

جمع بندی

اگر قصد دارید از پیام رسان واتساپ برای مدت‌های طولانی استفاده کنید، نباید مرتکب هیچ‌یک از کارهای گفته شده در این متن شوید. در غیر این صورت مسئولیت بن شدن اکانتتان متوجه خودتان خواهد بود! در صورتی که این مسدود شدن اکانت به‌طور دائمی باشد، ممکن است شماره شما هرگز در واتساپ قابل مشاهده نباشد.