ایران در یک سال اخیر علاوه بر اینکه توانست به عضویت سازمان شانگهای دربیاید، توافقنامه تجارت ترجیحی با سازمان اورآسیا هم اجرایی کرد و پروژه های بزرگی در زمینه انتقال آب به چند شهر را انجام داده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، ایران سال ۱۴۰۱ را در حالی آغاز کرد که روسیه و اوکراین وارد جنگ شده بود و قیمت همه کالاها تحت تاثیر تورم گران شده بودند، به طوری که قیمت محصولی مانند گندم در طول چند ماه دو برابر شده بود و مشکلات ناشی از کمبود سوخت در اروپا منجر به گرانی همه محصولات شده بود و در همین زمان به دلیل اینکه ایران هم می توانست از گرانی قیمت سوخت در بازار جهانی بهره مند شود، درآمد نفت ایران در شش ماهه نخست سال رشد قابل توجهی داشت به طوری که در همین مدت ایران توانست بیش از پیش بینی ها درآمد صادراتی نفت را محقق کند. از این رو قیمت ارز هم در اقتصاد کشور تثبیت شده بود.

از سوی دیگر اروپایی ها و آمریکایی ها به دنبال گرفتن امتیاز از ایران در مذاکرات برجام بودند و در این زمان بسته های پیشنهادی بین طرفین رده و بدل می شد و تقریبا تصور بر این بود که در آستانه توافق برجام هستیم، اما کم کم غربی ها برای افزایش فشار بر ایران موضوع انتقال پهباد از ایران به روسیه علیه اوکراین مطرح شد و همین مساله عملا مذاکرات برجام را معلق کرد.

 

همکاری های بین المللی دولت رئیسی

در همین زمان ایران روابط خود با کشورهای عضو سازمان های بین المللی آسیا را توسعه داد و توانست به عضویت دائمی سازمان شانگهای درآید و توافقنامه های جدیدی را با کشورهای حوزه سی آی اس و شرق آسیا منعقد کند. ۹ کشور عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای بیش از ۴۰ درصد جمعیت ۷/۷ میلیارد نفری جهان را در خود جای داده اند. این کشورها همچنین ۶۰ درصد از کل جغرافیای منطقه اوراسیا را به خود اختصاص داده و بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان در اختیار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.

همچنین امضاء موافقت نامه تعرفه ترجیحی و ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا هم منجر به توسعه روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا شده است که به اعتقاد کارشناسان می تواند به هاب منطقه ای ایران کمک کرده و کریدور شمال-جنوب را تقویت  کند.

موافقتنامه جامع همکاری‌های ۲۰ ساله ایران با روسیه و همچنین موافقتنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران با چین از دیگر چشم اندازهای اقتصادی ایران برای دستیابی به سند ۲۰ ساله کشور است که پیش از این تدوین و محقق نشده بود.

همچنین در سال جاری ایران با بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که ظرفیت فرآوری گاز به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز خواهد رساند، همچنین با جلوگیری از سوزانده شدن و کاهش انتشار آلاینده‌ها که سال‌ها روی زمین مانده بود و برای کشوری که اتفاقا در مصرف تنگنای گاز در سال‌های سرد مثل زمستان امسال است بسیار مهم است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. 

بهره‌برداری رسمی از ۷۵۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و افتتاح پروژه‌هایی توسط سازمان بنادر در استان‌های کشور اجرایی شد و بهره‌برداری از طرح آبرسانی سنندج، افتتاح طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی همدان و شهرکرد را تکمیل و افتتاح کرد تا کمی از مشکلات تنش آبی ایران برطرف شود.

 

دستاوردهای فناوری دولت سیزدهم

دستیابی دانشمندان ایرانی به ژن درمانی برای درمان سرطان خون که در نتیجه توسعه فناوری های هسته ای است از دیگر اقدامات دولت در سال جاری بوده است و با توجه به اینکه دولت از شرکت های خاص دانش بنیان پس از آنکه مجلس قانون دانش بنیان ها را مصوب کرد  حمایت کرده موفق شده ژن‌درمانی به عنوان جدیدترین روش برای درمان سرطان با تلاش یک شرکت دانش‌‌بنیان ایرانی به مرحله نهایی برساند، به عبارت دیگر تاکنون فقط دو شرکت چند ملیتی در جهان این روش درمانی را ارائه می‌کند و این دانش در ایران با تلاش محققان داخلی بومی شده است. 

فعال شدن پایگاه ملی مجوزها یکی از اقدامات مهم دولت بود. این پایگاه از سال ۸۶ طبق ماده ۷ قانون اجرایی شدن اصل ۴۴ باید فعال می شد اما عملا به دلیل تعارض منافع دولتی ها تحقق پیدا نمی کرد. وزارت اقتصاد با جدیت این مسئله را دنبال کرد و روند صدور مجوزها با اصلاحی که متولی آن خود خاندوزی به عنوان نماینده مجلس در کمیسیون اقتصادی در خصوص ماده ۷ قانون اجرای اصل ۴۴ انجام داده و پس از آن در وزارت اقتصاد انجام داد تا حدود زیادی محقق شد. تبدیل ۵۰۰ مجوز کسب و کار به صورت ثبت محور، حذف یک‌هزار شرط مبهم از مجوزهای کسب و کار، صدور برخط بیش از ۱۰۸ هزار مجوز کسب و کار از ابتدای امسال موجب شده که کارآفرینان همانند گذشته در پیچ و خم پرآزار کسب مجوزها قرار نگیرند.