داود بیگی نژاد گفت: در چند وقت اخیر قیمت گذاری های نجومی در سایت ها و شبکه های اجتماعی منجر به برهم خوردن وضعیت بازار اجاره شده که تنها راهکار این مساله نظارت بر سایت ها برخورد با دفاتر غیرقانونی معاملات املاک و توزیع تقاضای اجاره در تمام سال است.

به گزارش مرور نیوز، وضعیت بازار مسکن در حالی به کما رفته که قیمت اجاره ها بسیار افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رکود موجود تنها از طریق فعالسازی بخش تولید و پیش فروش آپارتمان از طریق بنگاه های املاک ممکن است و از این طریق بازار اجاره هم ساماندهی خواهد شد.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به دلایل گرانی بازار اجاره گفت: در حال حاضر نظارتی بر فضای مجازی و قیمت‌گذاری در سایت‌هایی اینترنتی وجود ندارد و از آنجایی که در فصل اجاره هستیم و قیمت گذاری نجومی سایت‌ها به افزایش نرخ ها دامن زده است و باید توجه داشت که برخی از آگهی ها مربوط به مشاوران املاک غیر مجاز است و به طور قطع برخورد با این دفاتر مشاوران املاک غیر مجاز می تواند به ساماندهی بازار مسکن هم کمک کند.

داود بیگی نژاد با بیان اینکه فعالیت مشاوران املاک غیر مجاز به زیان صنف و مردم و مستاجران است، افزود: از آنجایی که امکان کنترل و نظارت بر این واحدها هم وجود ندارد، عمدتا قیمت گذاری غیر منطقی املاک هم از سوی این واحدها اتفاق می افتاد، زیرا برخی از آنها اقدام به انتشار آگهی‌های اجاره در بستر اینترنت می کنند این سازوکار نه تنها بر بازار مسکن بلکه به سایر آسیب وارد می کند.

بیگی نژاد با اشاره اینکه برای ساماندهی بازار ابتدا باید آمار دقیقی از میزان تقاضای موثر وجود داشته باشد تا برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر آمار مربوط به میزان مالکان و موجران مربوط به داده های مرکز آمار نفوس و مسکن سال 95 است که با توجه به اینکه 7 سال از این داده ها گذشته در شرایط کنونی چندان قابل اتکا نیست.

او درباره راهکارهای کنترل قیمت اجاره تصریح کرد: باید تمرکز زدایی در ماه و فصل نقل و انتقالات مسکن اتفاق بیفتد به این معنی که عرضه و تقاضا برای اجاره در کل ماه‌های سال برقرار وجود داشته باشد تا موضوع افزایش تقاضا در فصل سال منجر به برهم خورد بازار نشود.

بیگی نژاد با اشاره به فرمول اجاره‌بها در مشاوران املاک اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل برای تعیین اجاره بها، ارزش و بهای ملک است و پیش از این مشاوران املاک با توجه شرایط واحد و براساس فرمولی نرخ اجاره را پیشنهاد می‌کرد و با همکاری مالک در چندین جلسه کارشناسی، نرخ اجاره تعیین می‌شد. اما امروز قیمت‌گذاری‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود و امکان نشر آگهی برای هر فردی ولو اینکه مالک هم نیست و ملکی برای اجاره ندارد، وجود دارد.