بر اساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس آمار بانک مرکزی رشد بخش ساختمان در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ معادل منفی ۱.۹ درصد، در شش ماهه اول ۱۴۰۱ منفی ۰.۶ و در ۹ ماهه ۱۴۰۱ معادل منفی ۱.۸ بود.

در ۱۲ ماه سال، بخش مسکن و ساختمان رشد منفی ۲.۳ درصدی را ثبت کرد. این در حالی ست که بخش مسکن و ساختمان در بهار امسال مثبت ۴.۷ درصد بوده است.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در ۱۸ روز شهریورماه در مقایسه با ۱۹ روز ماه قبل در مناطق شهری تهران ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

تغییرات قیمت مسکن در برخی از مناطق همچون منطقه ۴ معادل ۱۸ درصد، منطقه ۷ معادل ۷.۸ درصد، منطقه ۱۱ معادل ۱۲.۹ درصد، منطقه ۱۲ معادل ۵.۷ درصد، منطقه ۱۴ معادل ۰.۴ درصد، منطقه ۱۵ معادل ۷.۲ درصد و منطقه ۱۷ معادل ۱.۳ درصد افزایش بوده است.

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم ساماندهی بازار مسکن بوده است. در همین راستا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از پلمب ۵ هزار و ۶۰۰ بنگاه مشاور املاک متخلف توسط پلیس امنیت اقتصادی خبر داده و گفته بود: طبق آمار، بیش از ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک سراسر کشور انجام شد و بعد از تماس‌ها، پیگیری‌ها و تذکر‌های لازم، ۵ هزار و ۶۰۰ بنگاه مشاور املاک توسط پلیس امنیت اقتصادی پلمب شد. هم اکنون نظم بهتری حاکم شده است و اصناف نیز همکاری مناسبی دارند.

وی در خصوص سکو‌های انتشار آگهی و ساماندهی آگهی‌ها در فضای مجازی، گفت: در جلسه‌ای، مصوبه‌ای داشتیم که نسبت به مقررات‌گذاری برای سکو‌های انتشار آگهی مسکن و ساختمان تصمیماتی گرفته شد و جلسات خوبی با وزارت صمت و وزارت ارتباطات برگزار شد. مقرر است تا سکو‌های انتشار آگهی‌ها، آگهی انتشار را بعد از تایید هویت مالکان ملک توسط سامانه املاک و اسکان، منتشر کنند.