شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌گشت ۲۱۰ واحد همراه شد.

به گزارش مرور نیوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز ابتدا در یک روند رو به رشد بود، اما از ساعات انتهایی بازار رو به کاهش قرار گرفت و در نهایت شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن ۲۱۰ واحد معادل یک صدم درصد به رقم یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۲۰۳ واحد رسید، اما شاخص هموزن با افزایش ۱۱۸ واحد به رقم ۶۷۰ هزار و ۲۱۳ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش روز ۶۰۰ شرکت بورسی است، به بیش از ۶ میلیون و ۸۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۴.۶ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۲۸۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۱ درصد کاهش یافتند، اما با نگاه هموزن این دو شاخص ۰.۲ درصد تقویت شدند.

شاخص آزاد شناور ۰.۶ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۰.۸ درصد تقویت شد و شاخص بازار دوم بورس ۰.۱۱ درصد کاهش یافت.

امروز نماد‌های مخابرات، گل‌گهر، فولاد مبارکه، بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد‌های پالایش تهران، پالایش بندرعباس، ایران‌خودرو و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین به ترتیب بیشتری اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز ۳۲ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۴ هزار و ۳۰۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۶۶ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ۴۱۲ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۲.۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۱۵۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به دو سال قبل رقم بسیار اندکی است. امروز شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس نسبت به روز گذشته ۰.۱۳ درصد کاهش یافتند این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۱۴ درصد افت کردند. شاخص بازار اول فرابورس ۰.۴۸ درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم فرابورس ۰.۱ درصد کاهش یافت.

نماد‌های پتروشیمی تندگویان، مادیران، برق و انرژی پیوندگستر پارس و بیمه سامان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد‌های آریا ساسول، مالی سپهر صادرات و ایران‌خودرو دیزل بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، بازار سرمایه محل مناسبی برای تأمین مالی غیرتورمی است و شرکت‌ها می‌توانند با کسب رتبه اعتباری بالا و به آسانی از بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق نقدینگی جمع‌آوری کرده و صرف پروژه‌های عمرانی توسعه شرکت‌های تولیدی کنند.

سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اقتصاد زیر ۱۰ درصد است و عمده تأمین مالی اقتصاد از شبکه بانکی صورت می‌گیرد. در حالی که باید سهم بازار سرمایه به ۳۰ درصد برسد. این امر با حمایت از بازار سرمایه در بلندمدت صورت خواهد گرفت.