بانک جهانی پیش‌بینی کرد، در صورت تشدید درگیری در عرضه و ایجاد اختلال بزرگ در عرضه نفت، قیمت نفت تا 157 دلار هم بالا می‌رود.

به گزارش مرور نیوز، بانک جهانی پیش‌بینی کرد، قیمت نفت در جهان در سه ماهه چهارم به طور متوسط به 90 دلار در هر بشکه برسد و در سال 2024 به 81 دلار در هر بشکه کاهش یابد، زیرا کاهش رشد اقتصادی ، تقاضا را کم می‌کند، اما در عین حال تشدید درگیری‌ها در غزه می‌تواند قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بر اساس جدیدترین گزارش چشم‌انداز بازار کالاهای اساسی بانک جهانی ، قیمت نفت از آغاز درگیری‌های غزه تنها حدود 6 درصد افزایش یافته است، در حالی‌که قیمت مواد غذایی، اکثر فلزها و سایر کالاهای اساسی به سختی تغییر کرده است.

 

* 3 سناریو اختلال در عرضه نفت

این گزارش 3 سناریوی خطر را بر اساس اتفاق‌های تاریخی مربوط به درگیری‌های منطقه‌ای از دهه 1970 با شدت و پیامدهای فزاینده ترسیم می‌کند.

نخستین سناریو، سناریوی «اختلال جزئی» است که در آن کمترین اختلال معادل کاهش تولید نفت در جریان جنگ شهری لیبی در سال 2011 به میزان 500 هزار تا یک میلیون بشکه در روز دیده می‌شود و می‌تواند قیمت‌ها را 93 تا 102 دلار در هر بشکه در سه ماهه‌ چهارم افزایش دهد.

سناریوی دوم سناریوی «اختلال متوسط» است که کاهش عرضه در آن معادل جنگ عراق در سال 2003 است که عرضه جهانی نفت را 3 تا 5 میلیون بشکه در روز کاهش داد و قیمت‌ها را از 109 تا 121 دلار در هر بشکه افزایش خواهد داد.

سناریوی سوم، یعنی «اختلال بزرگ»، تاثیر تحریم نفت اعراب در سال 1973 را برآورد کرده است که عرضه نفت در جهان را 6 تا 8 میلیون بشکه در روز کاهش داد. این وضعیت در ابتدا قیمت نفت را به 140 تا 157 دلار در هر بشکه افزاش می‌دهد که جهشی بیش از 75 درصد است.

آیهان کوسه، معاون اقتصادی بانک جهانی گفت: «قیمت بالاتر نفت، اگر ادامه یابد به ناچار به معنای افزایش قیمت مواد غذایی است... اگر شوک شدید قیمت نفت رخ دهد، تورم قیمت مواد غذایی که پیش از این در بسیاری از کشورهای در حال توسعه افزایش یافته، بالاتر می‌رود.»

در صورت «اختلال بزرگ» در عرضه نفت که می‌تواند کاهش 6 تا 8 میلیون بشکه‌ای را به دنبال داشته باشد، در ابتدا قیمت نفت به 140 تا 157 دلار در هر بشکه افزایش می‌یابدکه جهشی بیش از 75 درصد است.

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، تقاضا برای نفت چین با توجه به فشارهای موجود در بخش املاک و مستغلات این کشور به طرز شگفت‌آوری انعطاف‌پذیر بوده و در 9 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.

بانک جهانی اعلام کرد، با وجود تحریم‌های اعمالی غرب علیه نفت روسیه، تولید و صادرات نفت روسیه در سال جاری نسبتا ثابت خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای غربی در سال‌های 2021 تا 2023 حدود 53 درصد کاهش یافته اما این رقم تا حد زیادی با افزایش صادرات به چین، هند و ترکیه جایگزین شده و افزایش 40 درصدی داشته است.

این نهاد بین‌المللی هشدار داد، اگر درگیری میان رژیم صهیونیستی و حماس شدت پیدا کند، سیاست‌گذاران در کشورهای درحال توسعه باید اقداماتی در جهت کنترل تورم انجام دهند. این کشورها باید از محدودیت‌های تجاری نظیر ممنوعیت صادرات برای مواد غذایی و کود شیمیایی خودداری کنند، زیرا این موارد معمولا بی‌ثباتی قیمت‌ها و ناامنی غذایی را تشدید می‌کنند.