دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران علت افزایش قیمت ماهی در بازار داخلی را عدم تناسب بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: به نظر می‌رسد تشدید نظارت‌ها می‌تواند بازار این محصول را تنظیم کند.

به گزارش مرور نیوز، علی‌اکبر خدایی درباره وضعیت تولید و صادرات آبزیان افزود: مجموع تولید آبزیان در سال ۱۴۰۱ اعم از صید و آبزی‌ پروری یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن بود که از این میزان با حذف ماهیان حرام گوشت، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن به مصرف داخلی رسید.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اظهار داشت: در واقع سال گذشته بیش از ۷۵۰ هزار تن ماهی از محل صید و صیادی (۳۲ هزار و ۵۰۰ تن مربوط به صید آب‌های شمال کشور، ۷۱۸ هزار تن مربوط به صید در آب‌های جنوب کشور) و بیش از ۶۰۰ هزار تن از محل آبزی‌پروری تامین شده است.

وی تصریح‌کرد: طبق آمارها سال گذشته ۱۶۰ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار صادر شد که نزدیک به ۱۰ درصد سهم تولید بوده است، البته بخشی از صادرات را ماهیان حرام گوشت و پودر ماهی تشکیل می‌دهد.

 

فروش ماهی به کشورهای همسایه، یکی از علل کمبود در بازار داخلی

خدایی گفت: براساس آمارهای تولید، به نظر نمی رسد که کمبود ماهی در بازار وجود داشته باشد، اما قیمت آبزیان بیش از نرخ تورم است که نشان می‌دهد میزان تولید با آنچه عرضه می‌شود، تناسب ندارد.

این مقام صنفی اظهار داشت: هرچند نباید افزایش قیمت نهاده های تولید را نادیده بگیریم، اما با این شرایط نیز نباید ماهی بیش از نرخ واقعی به دست مصرف کنندگان برسد.

وی افزود: با وجود خشکسالی‌ها سالیانه ۲۰۸ هزار تن ماهی سردآبی (آب شیرین) و ۲۴۰ هزار تن انواع ماهیان گرمابی در استخرهای پرورشی تولید می‌شود که به نظر می‌رسد بر اساس ارقام تولید، کمبودی در این زمینه نداشته باشیم، اما آنچه در بازار تهران مشاهده می‌شود کمبود ماهی قزل آلا، کپور، ماهیان دریایی مانند سفید، شیر، شوریده، حلوا و هامور است و در صورت وجود در بازار نیز با قیمت‌ های بالا به فروش می‌رسد.

به گفته خدایی، اکنون هر کیلوگرم قزل آلا زنده در بازار تهران بین ۲۱۰ تا ۲۴۰ هزار تومان به فروش می رسد، در حالی که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم از این محصول در بازار حدود ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اظهارداشت: این در حالی است که دولت سیزدهم برای حمایت از تولیدات شیلاتی و تولیدکنندگان این بخش، یارانه و سوخت ارزان قیمت در اختیارشان قرار داده است اما به نظر می‌رسد آنچه که با یارانه صید می‌شود و آنچه که وارد بازار داخلی می‌شود با یکدیگر تطابق ندارد.

وی براین باور است که بخشی از این محصول به دلیل قیمت‌ های بالا در بازار کشورهای همسایه به فروش می رسد، بنابراین آنچه که وارد بازار داخلی می‌شود کفاف نیاز داخلی را نمی‌دهد و همین امر باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

 

واردات ماهی، یکی از راهکارهای تنظیم بازار این محصول در بازار داخلی

خدایی، مصرف ماهی در سلامت جامعه را با اهمیت برشمرد و تصریح‌کرد: انتظار داریم دولت راهکارهایی برای مصرف ماهی ارزان قیمت ارائه دهد تا این کالا با کیفیت بالا و قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد، در غیر این‌صورت باید در انتظار حذف این محصول از سبد خانوار ایرانی باشیم.

وی، واردات آبزیان را به نفع مصرف‌کنندگان داخلی دانست و گفت: هرگونه کاهش عرضه ماهیان از جمله قزل آلا، کپور، ماهی سفید، فیتوفاگ و ماهیان دریایی در بازار داخلی در قیمت این محصولات تاثیرگذار است، بنابراین می‌توان این کمبود را از طریق ماهیان وارداتی رفع کرد.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ادعای برخی مبنی بر اینکه افزایش قیمت میگو و ماهیان خاویاری در افزایش قیمت سایر آبزیان اثرگذار است را رد کرد و افزود: میگو و ماهیان خاویاری نقشی در افزایش قیمت ماهی بازار داخلی ندارند.

وی با بیان اینکه سالیانه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد میگو داخلی به کشورهای هدف صادر می‌شود، اضافه‌کرد: میگو به دلیل صادراتی بودن، به طور معمول با قیمت های جهانی محاسبه می شود.

این مقام صنفی ادامه‌داد: همچنین سالیانه بین چهار تا پنج هزار تن گوشت ماهی خاویاری در کشور تولید می‌شود که در بخش آبزی‌پروری سهم یک درصدی دارد، بنابراین افزایش نرخ این محصولات تاثیری در آبزیان داخلی نخواهد داشت.

خدایی معتقد است: دولت می‌تواند با تشدید نظارت‌ ها بر حجم تولید و صادرات رسمی و غیر رسمی و برخورد جدی و باطل کردن پروانه کسب برخی متخلفان در کاهش عرضه ماهی در بازار داخلی و خروج آبزیان از کشور اقدام کند.