«آقا شرمنده پول نقد ندارم» و «آقا حلال کن پولم کم بود» و داستان پول خردی که همیشه دغدغه راننده و مسافران هنگام سوار شدن به تاکسی خطی و گردشی در اکثر شهرهای کشور از جمله پایتخت است.

به گزارش مرور نیوز، این جملات آشنایی است که سالیان سال در تاکسی ها به گوش می‌رسید، آخر سر هم یا مسافر کوتاه می‌آمد و یا راننده.

تاکسی در ایران بویژه تهران برخلاف سایر کشورها وسیله حمل و نقل عمومی از قدیم الایام بوده است چرا که اکثرا دربستی نبود و هنوز یادمان نرفته که برای دریافت کرایه بیشتر و کمتر حس شدن کمبود تاکسی در خطوط، میله‌ای پشت صندلی جلو پیکان تاکسی نصب می‌شد و ۲ نفر در ردیف جلو روی یک صندلی کنار تاکسیرانان می‌نشستند.

از اینها که گذر کنیم؛ تعیین خودرو برای تاکسی در تهران قصه درازی دارد، از قبل انقلاب تاکنون خودروهایی همچون پیکان، رنو ۲۱، پراید، آردی، سمند و پژو در این بخش آمدند و نوع آنها بارها تغییر کرد اما پرداخت کرایه تاکسی به صورت نقدی و دست به دست باقی مانده و تغییر نکرده است.

هنوز به یاد داریم که تاکسیرانان به ویژه تاکسی خطی ها انواع و اقسام سکه و اسکناس از ۵۰ تومانی تا ۱۰۰۰ تومانی را بر روی داشبورد خود می گذاشتند تا موقع پرداخت کرایه ، مسافر با مشکل روبرو نشود.

خیلی وقت ها هم که پول خرد گیر نمی آمد، یا مسافر حلال می کرد یا راننده تاکسی.

در این سال ها و به ویژه پس از تولد تاکسی های اینترنتی هم که البته به صورت دربست و با شارژ حساب یا کارت به کارت کار می کنند؛ در تاکسی خطی ها همچنان شاهد پرداخت ها به صورت نقدی بوده ایم و تلاش مدیریت شهری در دوره های مختلف برای پرداخت الکترونیک چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

حتی برخی رانندگان در این اواخر کارت خوان در خودروهای خود قرار می دادند یا برخی هم با اعلام شماره حساب خود،مبلغ کرایه را کارت به کارت می کردند اما از چندی قبل، شهروندان با نصب نرم افزار شهرزاد می توانند کرایه را به صورت الکترونیک پرداخت کنند.

تشویق رانندگان تاکسی برای بیشترین دریافت الکترونیک کرایه

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره می گوید: با توجه اینکه بیشتر تراکنش‌ها از طریق عابر بانک‌ها انجام می‌شود و مردم دیگر کمتر پول نقد همراه دارند، یکی از مشکلات عمده‌ای که رانندگان تاکسی و مسافران با آن مواجه هستند، پرداخت کرایه نقدی در تاکسی‌ها است.

شادی مالکی یادآوری می کند: براین اساس با تدبیری که شهرداری تهران اندیشیده است، با استفاده از نرم افزار کاربردی شهرزاد پرداخت الکترونیکی امکانپذیر شده است.

به گفته مالکی، مسافران بعد از اینکه نرم افزار کاربردی شهرزاد را بر روی تلفن همراه خود نصب کردند، می‌توانند با اسکن رمزینه‌ای (کیو آر کد) که بر روی شیشه تاکسی‌ها نصب شده است، کرایه خود را به صورت دقیق و به آسانی پرداخت کنند.

سرپرست سازمان تاکسیرانی ادامه می دهد: بلافاصله بعد از واریز کرایه، پیامک پرداخت کرایه مانند تراکنش‌های بانکی برای رانندگان ارسال می‌شود.

او به رانندگان تاکسی درباره بازگشت کرایه مسافران در قالب پرداخت الکترونیکی به حساب آنها اطمینان خاطر داد و اضافه کرد: با مسئولان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) نشستی داشتیم و مقرر شد در ۲۴ ساعت دو مرتبه واریز کرایه به حساب راننده اتفاق بیفتد و نگرانی رانندگان درباره دریافت نکردن به موقع کرایه برطرف شود.

مالکی این را هم گفت: طبق قانون برنامه چهارم در ۶ ماه اول امسال باید ۲۰ درصد پرداخت‌ها در تاکسی‌های تهران هوشمند انجام می‌شد، اما به علت آشنا نبودن شهروندان با نرم افزار شهرزاد هنوز این اتفاق نیفتاده است.

در تازه ترین تحول و برای تشویق تاکسیرانان در موضوع دریافت کرایه به صورت الکترونیکی، به ۴۰۰ راننده‌ای که بیشترین تراکنش و دریافت مبلغ کرایه از مسافران را در نرم افزار شهرزاد داشتند، طی مراسمی همزمان با جشن های نیمه مبارک شعبان، لاستیک رایگان اهدا شد.

روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر تهران با تاکسی جابجا می‌شوند و در مجموع ۵۹ پایانه و ۶۰۰ خط تاکسی در شهر وجود دارد.

مجموع تاکسی‌های تهران نزدیک به ۸۰ هزار دستگاه بوده و ۶۴ هزار کارنامه تاکسیرانی در این خصوص صادر شده است.