آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که ارزش بازار سیگار ایران در هر سال حداقل سه هزار و 250 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و 30 درصد این میزان چرخش مالی توسط شرکت دخانیات اداره و بقیه آن به دست شرکت های خارجی و قاچاقچیان می رسد با این حال مسئولان می گویند تا آخر سال عمده سیگار مصرفی کشور در داخل کشورتولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، در نیمه اول سال جاری بیش از نیم میلیون دلار سیگار حاوی توتون به ایران وارد شد و طبق آخرین آمار گمرک مهر ماه امسال بیش از 5 تن کاغذ سیگار وارد کشور شده است. از همین رو دولت بر اساس برنامه پنجم توسعه موظف شد که تا پایان این برنامه واردات سیگار را به صفر رساند و تامین نیاز داخلی را از طریق تولیدکننده‌ های داخل کشور انجام دهد.

از آنجایی که قرار بود این طرح از امسال در برنامه ششم توسعه جز دستور کار قرارگیرد ولی این برنامه یک سال دیگر هم  تمدید شد و به عبارت دیگر دولت در حوزه‌های مختلف برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، یک سال دیگر مهلت پیدا کرد.

طبق آخرین گفته های رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات نیز 12 میلیارد نخ سیگار در کشور طی 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید شده و در حال حاضر 12 واحد تولیدی در زمینه تولید سیگار فعال هستند که تا پایان سال 2 یا 3 واحد جدید نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

به گفته علی‌ اصغر رمزی سهم تولیدات داخلی در بازار مصرف سیگار کشور را در سال گذشته 54 درصد است و این رقم طی 9 ماه امسال به 80 درصد رسیده است.

وی توضیح داد: سال گذشته 16.4 میلیارد نخ سیگار به کشور وارد شده در حالی که این رقم طی 9 ماهه امسال به 3.7 میلیارد نخ رسید که نسبت به 9 ماهه سال 94 حدود 67 درصد کاهش داشته است. البته اجرای قانون بودجه سال 95 و اخذ عوارض 5 تومانی بابت واردات هر نخ سیگار با تأخیر دو ماهه صورت گرفت و به همین دلیل طی دو ماه اول امسال 2.8 تا 3 میلیارد نخ سیگار به کشور وارد شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات ادامه داد: در سال 94 میزان قاچاق سیگار حدود 9.8 میلیارد نخ برآورد می‌شد که این رقم طی 9 ماهه امسال به 5.4 میلیارد نخ رسید وآخر امسال، عمده سیگار مصرفی کشور در داخل تولید خواهد شد.

مبارزه با قاچاق سیگار در ایران در حال انجام است و جلوگیری از فروش سیگار در مراکز غیرقانونی است، به گونه‌ای که بسیاری از دکه‌هایی که در حال حاضر از مراکز عمده فروش سیگار به شمار می‌روند، مجوز فروش سیگار را نخواهند داشت اما می بینیم که کماکان دکه‌های روزنامه فروشی اقدام به فروش و عرضه سیگار می‌کنند.

اوایل تیرماه امسال نیز جلسه ستاد ساماندهی عرضه دخانیات برگزار و مقرر شد شروع طرح برخورد قانونی و پلمب مراکز غیرمجاز عرضه کننده دخانیات که قرار بود از اول تیرماه اجرا شود به دلیل استقبال کم اصناف متقاضی دریافت پروانه فروش سیگار، تا اول مرداد تمدید شد؛ همچنین شهرداری تهران موظف شد، قرارداد اجاره دکه های روزنامه فروشی را که سیگار عرضه می کنند، تمدید نکند.

معاون مرکزاصناف و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مطابق قانون فقط دارندگان پروانه سه صنف خواربارفروشان، سقف فروشان و سوپرمارکت ها می تواند پروانه خرده فروشی سیگار را دریافت کنند؛ بنابراین برای صدور این پروانه، سامانه اصناف ایرانیان به صورت آنلاین از دارندگان پروانه این سه صنف ثبت نام می کند و با وارد کردن کد رسته صنفی، پروانه عرضه سیگار 24 ساعته برای آنان صادر می شود.

معاون دادستان تهران و رئیس دادسرای جرایم پزشکی تهران نیز دراین باره افزود: باید برخورد قانونی با متخلفان تعریف شود، ضمن اینکه در کنار 210هزار واحد صنفی که می توانند پروانه فروش سیگار بگیرند، هزاران واحد صنفی از جمله دکه های مطبوعاتی هستند که به راحتی سیگار می فروشند و هیچ برخوردی هم با آنان صورت نمی گیرد و لازم است اول با این واحدهای صنفی برخورد شود.

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به مصرف سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.