قائم مقام معاون سازمان تات گفت: در نظام ترویج گذشته نزدیک به 90 درصد بهره‌برداران تحت پوشش قرار نمی‌گرفتند.

به گزارش مرور نیوز، «محمدرضا شاه‌پسند» در مراسم رونمایی از پروژه فنی - ترویجی بهبود مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی اظهار کرد: در وزارت جهاد کشاورزی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بررسی‌هایی روی نظام ترویج انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که نظام صحیحی نیست، چون ضریب پوشش بهره‌برداران تنها 10 تا 15 درصد بوده و نزدیک 90 درصد هیچ‌گونه بهره‌ای از آن نمی‌برند.

وی با بیان این‌که مراکز خدماتی خالی از نیرو بودند و تنها چند نیروی خدماتی حضور داشتند، ادامه داد: هم‌چنین میان تحقیق و ترویج ارتباط ضعیفی وجود داشت و رابطه با دستگاه‌های اجرایی منفصل شده بود.

شاه‌پسند افزود: بخش‌های غیر دولتی ایجاد شده بودند اما واگذاری‌ها به خوبی انجام نشده بود و در این راستا با تحقیقاتی که انجام دادیم مقرر شد ابتدا نقطه تماس با کشاورز و بهره‌بردار را تقویت کنیم.

قائم مقام معاون سازمان تات گفت: برای این کار زمان زیادی نیاز بود، چون مدت طولانی طی شده بود که این وضعیت به وجود آمده است.

شاه‌پسند ادامه داد: در همین راستا تصمیم گرفتیم که محیط آموزش را به عرصه‌ها ببریم و کشاورز مجبور نباشد برای آموزش به مراکز مراجعه کند.

وی با اشاره به طرح پهنه‌بندی گفت: این طرح مشابه نظام پهنه‌بندی ژاپن است و البته در اینجا مولفه‌های دیگری نیز دارد. کارشناسان مراکز باید حداقل 10 سال در آن محل خدمت کند و پاسخگوی پهنه‌بندی خود باشند. این برنامه قطعاً ادامه خواهد داشت، چون با شناخت پهنه‌ها اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود که باعث خواهد شد جلوتر از برنامه‌ها پیش رویم.

قائم مقام معاون سازمان تات یادآور شد: با تغییراتی که ایجاد شده دانش فنی به عرصه‌ها انتقال داده می‌شود و می‌توان پاسخ فنی به بهره‌برداران داد.

شاه‌پسند تصریح کرد: کاملاً از نظام نوین ترویج رضایت داریم و تنها دغدغه ما پایداری آن است و تحقیقات باید به عرصه‌ها آورده شوند.