‌رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با تأکید بر اینکه امروزه باید همه نگاه‌ها به سمت کشاورزی غیر سنتی و کشاورزی مدرن باشد، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه و برخی مشکلات زیست‌محیطی نتیجه کشاورزی سنتی است که امروز عوارض بسیار زیادی مانند ریزگردها و... را نیز به دنبال دارد.

‌به گزارش ‌مرور نیوز، ‌ایرج حیدریان در نشست مدیران و رؤسای آب منطقه‌ای سمنان با دادستان‌های استان سمنان به منظور تشریح طرح تعادل‌بخشی و احیاء منابع آبی اظهار کرد: در تمام دنیا مرسوم است که مصرف انرژی در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و صنعت، به صورت شارژی محاسبه و انرژی شارژ می‌شود، اما در کشور ما کشاورزی سنتی، آبیاری غرقابی و اتلاف منابع آبی، برای کشاورزان عادت شده است.

وی با اذعان به اینکه کشاورزی به صورت سنتی، نتیجه‌ای جز از بین بردن منابع آبی در پی ندارد، اضافه کرد: ‌خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه همین نگرش سنتی به حوزه است و سبب شده که 48 میلیارد مترمکعب آب دریچه ارومیه، به 2 تا 3 میلیون متر مکعب آبی که از اطراف به داخل دریاچه وارد می‌شود، تبدیل شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه متأسفانه هنوز نگاه‌ها به سمت کشاورزی سنتی است، گفت:‌ احیاء منابع آبی، یک هم‌صدایی و انسجام و عزم همگانی را می‌‌طلبد.

وی اظهار کرد: تعیین الگوی کشت مناسب با نوع اقلیم، تدوین نیاز آبی، فرهنگ‌سازی، تعامل با رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، آموزش جامعه و... برای رسیدن به این هدف، یعنی تعادل بخشی و احیاء منابع آبی بسیار مهم و ضروری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: در همین راستا طرح تعادل بخشی و احیاء منابع آبی، نجات آب و نجات سفره‌های آب زیرزمینی با مشارکت و همکاری بسیاری از ارگان‌ها و نهاد ها در حال اجرا است.

این مقام مسئول ادامه داد: آموزش و پرورش در طرح نجات آب در مقطع متوسطه، جهادکشاورزی، سازمان تبلیغات اسلامی در بخش آگاهی رسانی از طریق تریبون‌های نمازجمعه توسط ائمه جمعه و جماعات و همچنین جهاددانشگاهی استان سمنان به عنوان مجری و مشاور طرح با شرکت آب منطقه‌ای سمنان همکاری دارند.