مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: با تلاش متخصصان داخلی صنعت نفت، ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تا 10 فروردین راه اندازی و وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از عسلویه، علیرضا عبادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در عسلویه با بیان اینکه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با توان متخصصان صنعت نفت کشورمان در حال اجرا است اظهار داشت: اجرای پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تجربه و توانمندی کم نظیری برای متخصصان ایرانی در صنعت نفت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای شیرین سازی گاز در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی 4 ردیف شیرین سازی طراحی شده افزود:در پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، چهار ردیف شیرین سازی، گاز ترش غنی از سکوهای حوزه فراساحلی این فازها را پالایش و از طریق واحد ارسال گاز به شبکه سراسری تزریق می‌کنند.

مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از راه‌اندازی سومین ردیف شیرین‌‌سازی گاز در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی خبرداد و تصریح کرد: با تلاش متخصصان صنعت نفت و در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ردیف سوم شیرین ساز پالایشگاه‌ گازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی وارد مدار بهره‌برداری شد.

عبادی با بیان اینکه هم اکنون سکوی فاز 20 پارس جنوبی با ظرفیت 500 فوت مکعب گاز وارد مدار تولید است افزود: با دریافت این میزان گاز در چرخه فرآوری در ردیف سوم شیرین سازی پالایشگاه گازی، حدود 10 میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می‌شود.

وی برداشت گاز ترش غنی از بخش فراساحل فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را 2 میلیارد فوت مکعب گاز در روز عنوان کرد و افزود: هم اکنون 1.5 میلیارد فوت مکعب از این ظرفیت محقق شده و به بخش خشکی پارس جنوبی ارسال می‌شود.

مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی مجموع گاز شیرین تولیدی پالایشگاه این فازها را 23 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت: این میزان گاز تولیدی حاصل فرآوری گاز ترش غنی دریافتی از سکوهای 20 و 21 در ترین‌های اول و سوم این فازها است.

عبادی با بیان اینکه درحال حاضر نیمی از تولیدات سکوی فاز 21 پارس جنوبی معادل 14 میلیون متر مکعب در ردیف نخست شیرین سازی فازهای 20 و 21 فرآوری می‌شود خاطر نشان کرد: نیمی دیگر نیز به فازهای 15 و 16 پارس جنوبی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو ردیف از چهار ردیف شیرین سازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی درحال بهره برداری است گفت: در هرکدام از این بخش‌ها 14 میلیون متر مکعب گاز ترش غنی فرآوری می‌شود.

مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با بیان اینکه از آذرماه سال سال قبل، ردیف اول شیرین سازی فازهای 20 و 21 درمدار بهره برداری قرار گرفت افزود: ردیف سوم شیرین سازی نیز پایان اسفندماه گذشته همزمان با ورود گاز ترش سکوی فاز 20 به بهره برداری رسید.

عبادی بیان کرد: ردیف‌های دوم و چهارم شیرین سازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی بزودی ، گاز ترش ارسالی از سکوهای این دو فاز دریافت و فراورش می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی ردیف دوم شیرین سازی فاز 20 و 21 پارس جنوبی تا دهم فروردین امسال بیان کرد: با تلاش متخصصان داخلی صنعت نفت، ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی تا 10 فروردین راه اندازی و وارد مدار تولید و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، ردیف چهارم شیرین سازی نیز تا پایان فروردین ماه امسال بهره برداری می‌شود.