معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی 9 هزار و 500 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد.

به گزارش مرور نیوز، امیر امینی بعدازظهر سه‌شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهار کرد: به‌رغم اینکه از سال 92 تاکنون وزارت راه و شهرسازی با کمبود منابع مالی مواجه بوده اما با همکاری مشاوران، پیمان‌کاران وادارات کل در استان‌ها توانسته اقدامات خوبی انجام دهد و به همین علت 9 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی دارد.

امینی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی بالغ‌بر 260 میلیارد تومان، پیمان‌کاران خراسان شمالی از راه و شهرسازی طلب دارند.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه 70 میلیارد تومان اسناد خزانه و سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به وزارت راه و شهرسازی تزریق شده و حدود دو هزار و 100 میلیارد تومان تخصیص نقدینگی داشته‌ایم، اما همچنان 9 هزار و 500 میلیارد تومان از مطلبات پیمانکاران باقی‌مانده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای پرداخت این میزان مطالبات تدابیری اتخاذشده که امیدواریم در سال جاری پرداخت شود.

امینی با اشاره به 670 هکتار بافت فرسوده در خراسان شمالی گفت: برای بازسازی این میزان بافت فرسوده باید فعالیت مضاعف انجام شود.

وی همچنین بر فعال شدن ستاد بازآفرینی شهر بجنورد تأکید کرد و افزود: برای گسترش گردشگران ایجاد شهر زیبا و جذاب ضروری است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان کرد: متأسفانه در سیستم حمل‌ونقل به طراحان و سرمایه گذران اهمیتی داده نمی‌شود و فقط کار از آن‌ها خواسته می‌شود، باید این رویکرد تغییر کند تا سرمایه‌گذاران در تمامی حوزه‌ها ورود پیدا کنند.

امینی گفت: با منابع دولتی امکان به سرانجام رساندن زیرساخت‌ها وجود ندارد، بنابراین اگر دولت سرمایه‌گذاران را از مالیات معاف کند به‌طورقطع آنان همکاری بهتری خواهند داشت.

وی عنوان کرد: همچنین اگر به ازای هر خودرو 130 هزار تومان پول گرفته شود دولت ظرف پنج سال می‌تواند تمام زیرساخت‌هایی که در قانون وجود دارد را به اتمام برساند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره تغییر ساختار ادارات کل راه و شهرسازی و حمل‌ونقل و پایانه‌های گفت: با توجه به وسعت کار وزارت راه و شهرسازی و هدایت 13 بخش کاری و مباحث مربوط به مسکن و شهرسازی و ساختمان سبب شد تا تمامی این اقدامات به یک تشکیلات منسجم و کاربردی تبدیل شود.

معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این فرایند همانند دیگر سیستم‌ها بحث رهبری و مدیریت بسیار مهم و بااهمیت دیده‌شده است.

امینی عنوان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند باید با تلاش و جدیت به توسعه در عمق برسیم.

وی گفت: پتانسیل‌های بسیار عظیمی در بخش کشاورزی، صنایع کوچک و بزرگ در خراسان شمالی وجود دارد اما باوجود سیستم ضعیف حمل‌ونقل نمی‌توان اقدام مؤثری انجام داد چراکه برای ارسال تولیدات به محل مصرف به سیستم حمل‌ونقل قوی نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای پیشرفت و توسعه سرمایه‌گذار به‌تنهایی کافی نیست بلکه نخست سیستم حمل‌ونقل قوی وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار بتواند تولیدات خود را انتقال دهد.

امینی بیان کرد: به‌منظور توسعه شهری باید برای موضوع حمل‌ونقل برنامه‌ریزی صحیح انجام داد تا قابلیت اجرا داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به محور بجنورد- جنگل گفت: با توجه به اینکه این محور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شریان حمل‌ونقل و کریدور شماره چهار توسعه است اما به دلیل برخی موانع به اتمام نرسیده که باید با تمهیدات لازم این محور توسعه یابد.

امینی اظهار کرد: یکی از علت‌های استان شدن خراسان شمالی به خاطر محور سرخس به مرز بازرگان بوده چراکه سبب ایجاد رونق اقتصادی بسیاری از شهر شده است.

وی تأکید کرد: برای رونق اقتصاد می‌توان با مدیریت ترافیک درون‌شهری، مسیر عبور مسافران و گردشگران را به داخل شهرآورد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: کنارگذر و کمربندی‌ها باید در طرح توسعه و بازآفرینی شهرها دیده شود تا با انطباق سبب گسترش اقتصاد شود.

امینی ادامه داد: همچنین برای اقتصاد شهر باید راه و شهرسازی، حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی با یکدیگر کار کنند تا با کمک بخش خصوصی شاهد ارتقاء زیرساخت‌ها باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، در پایان این مراسم از زحمات علی‌اصغر بدیعی مقدم مدیرکل سابق راه و شهرسازی تقدیر و علیرضا مصطفی‌زاده بورا به‌عنوان قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی معرفی شد .