مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح تحقیقاتی سکونتگاه‌های غیررسمی به صورت آزمایشی در کشور در شهرستان بوکان اجرا می شود.

به گزارش مرور نیوز، نریمان مصطفایی روز جمعه در نشست ستاد بازآفرینی در سکونتگاه های غیر رسمی و بافت فرسوده شهر بوکان اظهار کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در این برنامه به خوبی به آن توجه شده مسئله پایدارسازی محلات و سکونتگاه‌های غیررسمی است که بر این اساس برنامه‌های پایدارسازی نیز به صورت پنج ساله و براساس برنامه ششم توسعه تدوین می‌شود.
وی ادامه داد: ستاد شهرستانی بازآفرینی پایدار شهری، شامل مواردی مانند ارتقا خدمات شهری، راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده، تحقق اهداف و مصوبات ملی بازآفرینی شهری، پیشگیری و پیشنگری از باز تولید محدوده ها و محله های ناکارآمد شهری، تحقق مفاد سند ملی و ناکارآمد شهری هستند.
مصطفایی اضافه کرد: بیشتر این سکونت گاه ها بدون سند مالکیت هستند و از نظر ویژگی کاربری و برخورداری از خدمات زیر ساختی به شدت دچار کمبود هستند و مداخله در این گونه بافت ها به منظور ساماندهی و توانمند سازی با مشارکت خود مردم است.
مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهرداری ها به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری در محور برنامه‌های این حوزه قرار دارند، اظهار کرد: اولویت اساسی در این بخش توانمندسازی ساکنان محلات است وهم‌افزایی اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره باید مورد توجه قرار گیرد.
فرماندار بوکان نیز در این نشست گفت: وضعیت مهاجرپذیری و ضریب شهرنشینی بوکان بیشتر از متوسط استانی و کشوری است اما افزایش سکونتگاه های غیر رسمی باعث شده که شهر بوکان در طول سال های گذشته توسعه پیدا نکند.
جمال خسروی ادامه داد: شهر بوکان در سطح کشور بعد از اسلامشهر تهران از رشد 12.5درصد برخوردار بوده و این موضوع باعث شده به رتبه دوم جمعیت شهری در کشور تبدیل شود.
وی همچنین با بیان اینکه شهر بوکان از سال 75به بعد به شدت دچار توسعه نامتوازن شهری شده، گفت: از مجموع مساحت یکهزار و 765 هکتاری شهر بوکان 321هکتار آن یعنی حدود بیش از 18درصد از کل مساحت شهر بوکان که به صورت طولی است در قالب هفت محله به عنوان سکوتنگاه های غیر رسمی شناسایی شده است.
فرماندار بوکان اضافه کرد: از میان پنج محله امیر آباد، اسلام آباد، کلتپه و کوی اندیشه با مساحت 171هکتار به عنوان سکونتگاه های غیر رسمی دارای اولویت به عنوان سکونتگاه های غیر رسمی دارای اولویت به عنوان محلات هدف شناسایی شده و به تصویب رسیده است.
خسروی در خصوص بافت های فرسوده شهر بوکان افزود: در سال 1394مطالعات بافت های فرسوده به تصویب نهایی رسیده و از مجموع مساحت شهری بوکان 340هکتار به عنوان بافت فرسوده مورد مطالعه قرار گرفت.
وی اظهار کرد: 48درصد جمعیت شهری شهر بوکان در محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی قرار دارد.
** شهرداری بوکان با 500میلیارد ریال بدهی شهرداری ورشکسته است
شهردار بوکان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری بوکان بیش از 500میلیارد ریال بدهی دارد، گفت: شهرداری بوکان به بیش از 95 پیمانکار بدهی دارد و بدهی این پیمانکاران از سال 1392 تا کنون پرداخت نشده است.
سعدی رادمنش ادامه داد: در طرح توسعه شهر بوکان و طرح جامع آن متاسفانه مشاور طرح مشکلات را به خوبی ندیده و در آن سطحی نگری شده و مشکلات آینده شهر دیده نشده است.
شهرستان بوکان دارای 251هزار نفر جمعیت بوده که از این جمعیت 195هزار نفر آن در شهر و بقیه در روستاها ساکن هستند.
شهرستان بوکان یکی از شهرهای پرجمعیت استان آذربایجان غربی در جنوب این استان قرار دارد.