معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه در حال حاضر آمار نهایی میزان واحدهای تولیدی را به تفکیک سال و دلایل تعطیلی آنها ندارم، تصریح کرد: اینکه بگوییم واحدی تعطیل نشده، دروغ است اما اگر بنگاهی قبل از انقلاب احداث شده باشد دلیلی ندارد که تا ابدالدهر فعال باشد.

به گزارش مرور نیوز، علی یزدانی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه آمار روند تعطیلی واحدهای تولیدی در دولت های گذشته متفاوت است، اظهار داشت: در مجموع سهم دولت قبل در تعطیلی واحدهای تولیدی 48 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت بیش از 12 هزار واحد تعطیل و متوقف بودند، افزود:در حال حاضرمیزان تعطیلی ها به حدود 7 هزار واحد کاهش یافته است. البته در سال 95 نیز یک هزار و 81 واحد به چرخه تولید بازگشتند.

معاون وزیر گفت: آمارها مانند جمعیت انسانی هر روز در حال تغییر است اما باید بگویم، باید منصفانه قضاوت کنیم اگر بنگاهی قبل از انقلاب احداث شده باشد دلیلی ندارد که تا ابدالدهر فعال باشد. بنگاه هایی می توانند با گذشت زمان فعال و ادامه حیات دهند که خود را به فناوری روز مجهز کرده باشند.

*اینکه بگوییم واحدی تعطیل نشده، دروغ است

یزدانی با اعلام اینکه در حال حاضر آمار نهایی میزان واحدهای تولیدی را به تفکیک سال و دلایل تعطیلی آنها ندارم، تصریح کرد: اینکه بگوییم واحدی تعطیل نشده، دروغ است ولی تلاش گسترده‌ای برای فعال بودن صنایع صورت گرفته است، اما این که بخواهیم تعطیلی واحدها را پررنگ کنیم، به نفع نظام نیست.

وی اضافه کرد: به صورت کلی میانگین تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده و به چرخه تولید بازگشته نسبت به تعداد واحدهایی که تعطیل شده اند، بیش از دو برابر بوده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به تعطیلی برخی کارخانجات در کشور گفت: یک واحد لبنیاتی در مازندران به دلیل اختلاف شرکا تعطیل شده است. این دیگر به دولت ربطی ندارد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه تعطیلی واحدها یا به دلیل منابع مالی، یا بازار، یا اختلاف شرکا و یا فرسوده بودن تکنولوژی است، اظهار داشت: ما وقتی آموزش رایگان برای واحدهای تولیدی می گذاریم و خود بنگاه ها استقبال نمی کنند، دولت چه باید کند؟
یزدانی با بیان اینکه در کل مجموع روند اقدامات دولت رو به رشد بوده است، افزود: گزارش ها نشان می دهد تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در سال 94 حدود دو هزار و 227 واحد با اشتغال 32 هزار و 21 نفر و در سال 95 حدود دو هزار و 411 واحد با اشتغال 3٨ هزار و 392 نفر بوده است.

وی تصرح کرد: عملکرد 42 ماهه دولت در شهرک ها و نواحی صنعتی، بهره برداری ٨ هزار و 92 واحد بوده است که عمدتا نیز صنایع کوچک هستند. همچنین در سال 95 بالغ بر 4 هزار و 31 قرارداد جدید صورت گرفت که 19 درصد نسبت به سال 94 افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در طول 42 ماه فعالیت دولت 14 هزار و 795 قرارداد در داخل شهرک ها برای سرمایه گذاری جدید منعقد شده است، گفت: در سال 95 بالغ بر یک هزار و ٨1 واحد تعطیل شده در دولت های قبل به چرخه تولید بازگشت و عملکرد 42 ماهه دولت بازگشت 3 هزار و 46٨ بنگاه تعطیل شده به چرخه تولید است.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات مجموعه سازمان و شهرک های صنعتی یادآور شد: در حال حاضر 960 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود داد که 793 شهرک و نواحی صنعتی در دست بهره برداری (واگذاری زمین) است.

یزدانی افزود: مجوز 41 شهرک دارای پروانه تاسیس و 45 شهرک دارای پروانه بهره برداری داده شده که در کل تاکنون به ٨6 شهرک صنعتی غیردولتی مجوز داده ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک های غیردولتی 6 هزار و 72 واحد صنعتی با اشتغال بالغ بر 120 هزار و 164 نفر بوده است. در کل کشور بالغ بر 139 هزار و 457 هکتار اراضی در اختیار ما قرار دارد که 15 هزار و ٨90 هکتار عملکرد این دولت بوده و بقیه به از سال 64 تا دولت یازدهم مربوط می شود.

وی با اعلام اینکه برای جلوگیری از رانت اطلاعات واگذاری زمین های شهرک های صنعتی هم سامانه را تعریف کرده‌ایم، تصریح کرد: برای تشویق واحدهای تولیدی به حضور در شهرک های صنعتی بسته های آموزشی، واسطه های صادارتی ، تخفیف های در پرداخت حق انتفاع با توجه به وسعت زمین و خدمات در نظر گرفته ایم. حتی در حق انتفاع ما مبلغ پیش پرداخت را از 30 درصد به 3 درصد کاهش داده‌ایم.