طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه که یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با قاچاق گوشی های تلفن همراه است پیش از این قرار بود به صورت آزمایشی از 3مرداد ماه سال جاری به صورت آزمایش اجرا شود.

به گزارش گروه اقتصادی مرورنیوز، مطالعات انجام شده در بازار موبایل ایران نشان می دهد 85 درصد این بازار از تلفن همراه قاچاق اشباع شده که سالانه حدود 11 میلیون تلفن همراه قاچاق به ارزش تقریبی 1.8 میلیارد دلار وارد کشور می شود که این خود نشان از جذابیت بازار برای قاچاق چیان دارد. این مساله سبب شده نه تنها بخش بزرگی از سهم دولت و درآمدهای حاصل از آن به جیب قاچاقچیان برود بلکه به دلیل برخودارنشدن این تلفن ها از خدمات پس از فروش، خسارت های زیادی نیز متوجه مردم شود.

طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه که یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با قاچاق گوشی های تلفن همراه است پیش از این قرار بود به صورت آزمایشی از 3مرداد ماه سال جاری به صورت آزمایش اجرا شود. البته در آستانه اجرایی شدن آن وزارت ارتباطات به عنوان مسئول اجرا و اطلاع‌رسانی این طرح، این خبر را رد کرد و دلیل آن را ناقص بودن زیرساخت های مربوط به آن دانست.

اگرچه موافقان و مجریان رجیستری می‌گویند مطالعات برای اجرای این طرح از یک سال و نیم پیش در حال انجام است، اما بنابر استدلال وزارت ارتباطات و بسیاری از منتقدان هنوز ابهامات بسیاری در این طرح وجود دارد که پیش از آغاز باید شفاف‌سازی و رفع شوند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار اقتصادی مرورنیوز، در خصوص سرنوشت نهایی طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه گفت: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو ماه گذشته طرح مربوط به رجیستری گوشی های تلفن همراه را در چارچوب مورد نظر کمیته مربوط به این طرح که شامل وزارت ارتباطات، وزارت صنایع، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  تکمیل کرد و به این کمیته ارسال کرد. این طرح شامل مشخصات کامل گوشی هایی است که تاکنون وارد کشور شده اند تا در زمان اجرای مبارزه با گوشی های قاچاق مشکلی برای کسانی که تاکنون موبایل خریده اند بوجود نیاید.

او ادامه داد:  پس از هماهنگی های لازم این طرح به سه اپراتور تلفن همراه کشور ارسال شده و پایلوت مربوط به آن را در حال نهایی کردن هستند و بلافاصله پس از رفع ایرادات رجیستری تلفن های همراه اجرا خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکلاتی که ممکن است برای مردم پس از اجرایی شدن این طرح بوجود آید عنوان کرد: هدف اصلی ما این است که با اجرا شدن این طرح مردم دچار مشکل نشوند. بالاخره در حال حاضر حدود 80میلیون گوشی تلفن همراه در دست مردم است و لذا نباید اقدامی کرد که مردم به زحمت بیافتند بنابراین باید برنامه ای برای اجرای نهایی آن تدوین کرد که بدون ایجاد دردسر برای مردم رجیستری گوشی های موبایل به سرانجام برسد.

واعظی در خصوص زمان دقیق اجرایی شدن این طرح گفت: فعلا زمان دقیقی برای اجرای این طرح نمی توانیم ارائه کنیم زیرا در گذشته دو مرتبه قول اجرایی شدن آن را داده ایم اما به دلیل مناسب نبود بستر و زیرساخت ها نهایی شدن آن به تعویق افتاد، بنابراین تصمیم بر این است تا وقتی که پایلوت مربوط به آن نهایی نشود زمان دقیقی درخصوص زمان اجرا شدن این طرح ندهیم. 

لازم به ذکر است اخلال در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، عدم تحقق درآمدهای دولت، خروج ارز از کشور، کاهش اشتغال در نمایندگی های رسمی، فساد اداری، تغییر ساختار قاچاق حرفه ای و سازمان یافته، تجارت منفی بر تجارت قانونی، عدم رغبت به سرمایه گذاری به خصوص از سوی برندهای رسمی، تاثیر منفی بر ایمنی گوشی و سلامت مردم، عدم برخورداری از خدمات پس از فروش و عدم اخذ امتیازات بیشتر از سازندگان در قالب قرارداد اصلی از پیامدهای قاچاق این کالا در کشور است.