معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) در دولت یازدهم 240 هزار میلیارد ریال طرح در دستور کار داشت و تا پایان سال گذشته بیش از 85 درصد این برنامه فعال شد و برخی به افتتاح رسید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، « مهدی کرباسیان » اظهار داشت : واقعیت اینکه از مجموع طرح هایی که پیش روی این سازمان قرار داشت، 85درصد با همکاری و مشارکت بخش خصوصی، جان گرفت و شماری از آنها افتتاح شدند و این مهم امیدوارکننده برای ادامه مسیر و انجام وظایف محوله است.

طرحهای فولادی با جذب 1.6 میلیارد
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت : طرح های استانی فولاد ( هفت طرح ) با مشارکت بخش خصوصی و همچنین جذب 1.6 میلیارد یورو فاینانس، فعال شدند و اکنون برخی در نوبت افتتاح قرار دارند.
وی افزود :نمونه عینی آن هم آذرماه 95، کارخانه آهن آسفنجی فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری است که به عنوان نخستین طرح از فولادهای استانی- با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت معدن و تجارت به مدار تولید پیوست.
همچنین فولاد شادگان نیز در اردیبهشت 96 به عنوان دومین طرح در مدار قرار گرفت و برای خرداد ماه هم انتظار می رود سه واحد دیگر اضافه شوند .
فولاد سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری )، فولاد شادگان ( خوزستان) ، نی ریز ( فارس ) ، قائنات ( خراسان جنوبی ) ، میانه ( آذربایجان شرقی )، سبزوار ( خراسان رضوی)، بافت ( کرمان ) در مجموع هفت طرح فولاد استانی است .

واگذاری غیرتخصصی سرمایه های ایمیدرو در دولت دهم با بی تدبیری
رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو اضافه کرد: دولت دهم بدون تدبیر و تجربه، به شیوه غیر تخصصی شرکت های معادن و صنایع معدنی تحت پوشش این سازمان را به ارزش 210 هزار میلیارد ریال در قالب رد دیون واگذار و از بدنه این سازمان جدا ساخت و این درحالی بود که هدایت حوزه معدنی و صنایع معدنی بر عهده این سازمان قرار داشت.

بخش خصوصی در کنار ایمیدرو در مسیر توسعه اقتصادی
کرباسیان خاطرنشان ساخت : بخش خصوصی کشور، همواره آماده مشارکت در توسعه اقتصادی است و خود را در شرایط سخت شروع فعالیت دولت یازدهم در کنار ایمیدرو قرار داد، تا این مجموعه بتواند طرح هایی که دارای حواشی فراوان بودند، به حرکت درآورد و برخی را نیز به بهره برداری برساند.

طرح پرعیار سازی سنگ آهن برپایه دانش ایرانی
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: امروز در بخش سنگ آهن طرحی راه اندازی شده که اتفاقی تاثیر گذار در بخش معدن محسوب می شود و طرح پرعیارسازی سنگ آهن هماتیتی معدن جلال آباد ( کرمان ) توسط بخش خصوصی و برای نخستین بار دانش آن در کشور خلق شده، آغازی بربکارگیری مواد معدنی است که تاکنون به عنوان باطله به حساب می آمد.

دولت یازدهم فعالیت های اکتشافی را معنا بخشید
کرباسیان گفت: پیشینه تاریخی نشان می دهد که مجموع فعالیت اکتشاف معدنی کشور از 100 هزار کیلومتر مربع فراتر نرفته، اما در دولت یازدهم انجام
فعالیت های اکتشافی در وسعت 2500 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور به عنوان یکی از برنامه ها کلید خورد و در اولویت قرار گرفت ومرحله شناسایی 100 درصدی پهنه ها به اتمام رسیده و دربرخی از آنها مرحله پی جویی و اکتشافات عمومی با پیشرفت های قابل ملاحظه
همراه شده است.
بر پایه نتایج مقدماتی اعلام شده، تاکنون ذخیره 450 میلیون تنی زغالسنگ، 550 میلیون تنی سنگ آهن، 150 هزار تنی آنتیموان و 40 تنی طلا کشف شده است.

توسعه زیر ساخت ها همسو با اجرای برنامه ها
کرباسیان تاکید کرد : سازمان ایمیدرو بدون توجه به زیر ساخت ها، اجرای طرح ها را دنبال نمی کند و براین اساس، گسترش زیرساخت ها در قالب جاده، خطوط ریلی، بنادر، آب وبرق و گاز از وظایف این نهاد سیاستگذار است.
وی گفت: تصور ایجاد ظرفیت های پیش بینی شده در افق چشم انداز 1404 به منظور 55 میلیون تن فولاد، 1.5 میلیون تن آلومینیوم، 440 هزار تن مس و... بدون ایجاد و توسعه زیرساخت، امری غیرممکن به نظر می رسد.

راه اندازی بیش از 30 طرح فولادی،طلا، زغال سنگ
رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت : این سازمان در دوره فعالیت دولت یازدهم ( منتهی به 1395 ) بیش از 30 طرح را در بخش های فولاد، آلومیینوم، طلا، زغالسنگ و... را فعال یا راه اندازی کرد.
همچنین اردیبهشت 13944 با آغاز عملیات اجرایی آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگ ترین طرح تولید آلومینیوم در ایران، حرکتی نو در این صنعت آغاز شد و مقیاس پروژه های این بخش را بیش از دو برابر افزایش داد.

تکمیل طرح الکترود گرافیتی قطع وابستگی فولاد به خارج
کرباسیان یادآور شد: دولت یازدهم در حوزه ایمیدرو علاوه بر فعال سازی فولاد های استانی ، انعقاد قرارداد خرید تجهیزات اصلی کارخانه الکترود گرافیتی که از فناوری پیشرفته ای برخوردار است در دستور کار قرار داد که این مهم اتفاق بی سابقه ای در صنعت فولاد است .
وی اضافه کرد: طرح الکترود گرافیتی که به نظر می رسید از برنامه خارج و بایگانی شده، در دولت یازدهم از سکون خارج و در واقع آخرین حلقه وابستگی صنعت فولاد به داخل کشور منتقل شد.
الکترود گرافیتی یکی از مهمترین اجزای یک کوره قوس الکتریکی است، و در واقع تنها محصولی محسوب می شود که دارای سطح بالایی از هدایت الکتریکی و قابلیت حفظ مقدار قابل توجهی از حرارت تولید شده در محیط است. با توجه به کاربرد الکترود در کوره های ذوب، خواص فیزیکی- مکانیکی الکترود نظیر مقاومت الکتریکی، مقاومت خمشی و ... موثر است، همچنین در مقدار خاکستردر خواص هدایتی و کاربردی الکترود تاثیر بسزایی دارد.

فعال سازی معدن روی مهدی آباد با کنسرسیوم بخش خصوصی
بگفته کرباسیان یکی از دستاوردهای ایمیدرو در دولت تدبیر وامید فعال سازی قرار داد معدن روی مهدی آباد ( یزد ) است که قرارداد سرمایه گذاری آن با کنسرسیومی از بخش خصوصی به ارزش یک میلیارد دلار امضا شد .
همچنین عملیات اجرایی احداث 2 کارخانه فراوری تیتانیوم در کهنوج با حضور شرکتهای صاحب نام خارجی، عملیاتی شده است.
علاوه براین راه اندازی کارخانه جدید زغالشویی توسط شرکت زغالسنگ البرز مرکزی از دیگر دستاوردهای عملکرد این دوره است .

سنگان نماد همکاری بخش خصوصی با ایمیدرو
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: براثر تلاش های صورت گرفته از سوی مدیران و کارشناسان این سازمان، مجتمع سنگان برای ایجاد ظرفیت تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله سنگ آهن، آماده شده و 2 کارخانه پنج میلیون تنی گندله و یک کارخانه 2.5 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن دارد که راه اندازی آنها نمونه هایی از همکاری با شرکت های خصوصی داخلی است .

تولید کنندگان چشم انتظار همکاری بیشتر بانکی
کرباسیان خاطرنشان ساخت: تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته برای رشد و توسعه فعالیت در عرصه معدن وصنایع معدنی با چالش ها و دشواری های ویژه ای نیز همراه بوده و یکی از آنها مسایل بانکی است و با وجود همکاری های متفاوت نسبت به دولت دهم، اما همچنان چشم انتظار مساعدت بیشتری در این ارتباط هستیم .
وی گفت : ضعف هایی در حوزه ارتباطات بانکی و شرایط بین المللی وجود دارد که برطرف شدن آن نیازمند تلاش تمامی مدیران این بخش است و امروز مردان دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی با دلگرمی در مسیر رفع موانع در این زمینه گام برمی دارند.

تجارت خارجی محصولات معدنی در سال 95 به میزان 57 میلیون و 684 هزار و164 تن به ارزش هفت میلیارد و دو میلیون دلار ثبت شد که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 38 و 17 درصد رشد نشان می دهد .
برابر این آمار، صادرات وزنی محصولات معدنی سهم 44 درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص داد و از لحاظ ارزشی هم سهم 16 درصد داشت .