سفیر چین در تهران حجم مبادلات تجاری تهران- پکن را 31 میلیارد و 230 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: صادرات چین 16 میلیارد و 420 میلیون دلار و واردات چین از ایران 14 میلیارد و 820 میلیون دلار بوده است.

به گزارش مرور نیوز، پانگ سن سفیر جمهوری خلق چین در ایران با اشاره به مناسبات رو به رشد تهران - پکن اظهار داشت: پس از سفر موفقیت آمیز شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران، وزیر دفاع و معاون نخست وزیر چین هم به ایران سفر کرده و درباره تفاهمات سفر رئیس جمهوری با مقامات ایران تبادل نظر کردند.
وی اضافه کرد: همچنین وزیر خارجه چین در اجلاس کشورهای تمدن های بزرگ با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و پس از انتخاب مجدد آقای روحانی، رئیس جمهوری چین در اولین فرصت پیام تبریکی به ایشان ارسال کرد.
پانگ سن با بیان اینکه ایران کشوری متمدن است که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، اظهار داشت: ایران از شرکای مهم چین در برنامه یک کمربند، یک جاده است و به مدت هشت سال پیاپی بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است.
سفیر چین در تهران یادآور شد: واردات نفت چین از ایران در سال 2016، 31 میلیون و 300 هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17.6 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: همچنین سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران 630 میلیون دلار بوده که 45.14 درصد افزایش را نشان می دهد.
پانگ سن با اشاره به مشارکت شرکت های چینی در توسعه میادین نفتی ایران، اظهار کرد: با همکاری شرکت های چینی میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران به بهره برداری رسید که در نتیجه آن 200 هزار بشکه به تولید نفت روزانه ایران افزوده شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، شرکت خودروسازی چری یک شهرک خودروسازی در ایران احداث کرده که در نتیجه آن 10 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد و 200 میلیون دلار درآمد مالیاتی برای ایران به همراه داشته است.
سفیر چین با اشاره به مشارکت شرکت های چینی در پروژه های عمرانی، اقتصاد دو کشور را مکمل و همکاری های دو طرف را برد - برد ارزیابی و اضافه کرد: تبادلات انسانی دو طرف روز به روز فعالتر می شود و در جریان سفر معاون نخست وزیر چین به ایران، تعدادی اسناد همکاری در حوزه های علمی، آموزش و پرورش و تبادلات انسانی امضا شد.
پانگ سن اضافه کرد: همچنین سال گذشته وزیر آموزش و پرورش چین به ایران سفر کرد و با وزارت علوم در زمینه همکاری های دانشگاهی تبادل نظر کردند. چین تمایل دارد همکاری با ایران را به سطوح بالاتری برساند و چشم انداز گسترده ای در این زمینه وجود دارد.