بانک جهانی در آخرین ارزیابی خود اعلام کرد رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امسال به کمترین میزان خود در 8 سال گذشته خواهد رسید.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از بانک جهانی ، بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی مجموع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2017 به 1.3 درصد خواهد رسید. این بانک همچنین اعلام کرد تا سال 2019 شاهد متوسط رشد اقتصادی 2.6 درصدی این کشورها خواهیم بود.

در اولین نسخه از گزارش نظارت اقتصادی بر کشورهای حاشیه خلیج فارس که به صورت نیم‌سالانه توسط بانک جهانی منتشر می‌شود، آمده است که بخش قابل‌توجهی از پایین بودن رشد اقتصادی این کشورها ناشی از کاهش عرضه نفت به بازار جهانی و افت رشد اقتصادی بخش غیرنفتی این کشورها است.

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است که با توجه به انتظار موجود برای تضمین قیمت نفت در رقمی نزدیک به رقم کنونی، حجم اجرای سیاست‌ ریاضت اقتصادی در این کشورها با اجرای برخی اصلاحات کاهش یافته و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز بخش غیرنفتی در این کشورها به میزان کمی بهبود یابد.

نادر محمد مدیر بخش شورای همکاری خلیج فارس بانک جهانی معتقد است: بارقه‌های امید بهبود اوضاع اقتصادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به بهبود قیمت نفت در بازار جهانی در حال روشن‌تر شدن است و این مسئله برای بودجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، خبر خوبی محسوب می‌شود.

در گزارش بانک جهانی نسبت به تأثیرات منفی اقتصادی هرگونه بحران‌های ژئوپلتیکی غیرقابل انتظار و یا افزایش تولید نفت شیل آمریکا هشدار داده شده است.

در گزارش بانک جهانی آمده است؛ رشد 1.3 درصدی مجموع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2017 کمترین رشد اقتصادی این کشورها طی 8 سال گذشته و از سال 2009 تاکنون محسوب می‌شود.