رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: ۸۰ درصد منشأ گرد و غبار در ایران، خارجی بوده و از کشورهای غربی و جنوب غربی وارد کشور می‌شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی اظهار داشت: تاکنون در ایران، ۲.۳ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی با ایجاد جنگل‌های بیابانی انجام شده است که نمونه‌ای از آن را در شهرستان آران و بیدگل، می‌توان مشاهده کرد.

وی با بیان این که ۲۰ میلیون هکتار از مناطق بیابانی ایران تحت تأثیر فرسایش بادی است، گفت: در مجموع، عملیات بیابانزدایی در سطح ۷.۵ میلیون هکتار کشور صورت گرفته است.

جلالی ادامه داد: در شهرستان آران و بیدگل کاشان، ۱۲۰ هزار هکتار از گونه درختی تاغ کاشته شده و این گونه‌ها نسبت به خشکی بسیار مقاوم هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش از جنگل کاری در این منطقه، مردم مهاجرت می‌کردند، اما این منطقه اکنون امن و مهاجرت آن معکوس شده و باغداری و کشاورزی در جوار جنگل کاری‌ها رونق یافته است.

وی گفت: ایجاد این پوشش گیاهی و جنگل کاری با گونه تاغ علاوه بر جلوگیری از ایجاد گردوغبار، موجب بهبود آب‌های زیر زمینی شده و مردم می‌توانند کشاورزی کنند.

جلالی با اذعان به این که ۸۰ درصد منشأ گرد و غبار در ایران، خارجی و از کشورهای غربی و جنوب غربی است، اظهار داشت: راهکارهای مقابله با ریزگردها در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی پدیده گرد و غبار را پدیده‌ای فرامنطقه ای خواند و ابراز امیدواری کرد: در این کنفرانس، هماهنگی‌های لازم برای مهار این پدیده توسط کشورها انجام گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره پیشنهاد ایران به کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار گفت: وزارت جهاد کشاورزی در ایران کنفرانس، پیشنهاد ایجاد یک مرکز ظرفیت سازی در ایران به منظور اقدام برای مقابله با پدیده گرد و غبار توسط سازمان ملل ارائه داده است.

وی افزود: ایران با توجه به موفقیت‌های به دست آورده در زمینه مقابله با بیابان‌زایی می‌تواند مرکزی برای سنجش و پاش پدیده گرد و غبار و طوفان شن باشد و سازمان ملل متحد نیز می‌تواند با سرمایه گذاری و استفاده از منابع مالی مربوط به این سازمان اقدامات عملیاتی را در منطقه غرب آسیا به اجرا در آورد.

جلالی اظهار داشت: ایران جزو کشورهای پیشتاز در زمینه مقابله با بیابانزایی در غرب آسیا است.