کارشناسان معتقدند که سه عامل سفر حجاج، چینش اقتصادی کابینه دولت دوازدهم و اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا سبب افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر شده است،

به گزارش مرور نیوز ، بازار ارز از ابتدای تابستان فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ به گونه ای که نرخ ارز در بازار در ابتدای تابستان و شروع سفرهای تابستانی افزایش یافت و هر دلار آمریکا در تاریخ شنبه ١٠ تیر ماه با رشد 245 ریال نسبت به روزکاری قبل، یعنی چهارشنبه ٧ تیر به طور میانگین به قیمت 3 هزار و ٧٨٤ تومان فروخته شد.هر یورو به رقم فروش ٤ هزار و ٤٠٩ تومان رسید و همچنین هر سکه بهار آزادی یک میلیون و ١٨١ هزار تومان فروخته شد.

این در حالی است که با شروع مرادماه و کاهش تب و تاب سفرهای تابستانی آرامش نسبی به بازار گذشت، تا جایی که حتی از آغاز هفته کاری پایان تیرماه نرخ ارز روندی نزولی پیدا کرد و این روند ادامه داشت به گونه ای که در پایان ساعات کاری روز سه شنبه ٣ مرداد ماه بازار آزاد ارز، هر دلار آمریکا به طور میانگین به قیمت 3هزار و 778 تومان فروخته شد.هر یورو به رقم فروش 4 هزار و445 تومان رسید و همچنین هر سکه بهار آزادی 1میلیون و 170 هزار تومان فروخته و بازار بسته شد.

البته این آرامش زودگذر بود و پس از حدود دو هفته از روند نزولی بار دیگر به دلیل شروع سفر حجاج به بیت الله الحرام و افزایش درخواست ارز و نزدیکی به معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم بار دیگر نوسانات گریبانگیر بازار شد و قیمت ارز افزایش یافت به گونه ای که در پایان ساعات کاری روز پنج شنبه ١٢ مرداد ماه بازار آزاد ارز، همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ رییس جمهور دوازدهم هر دلار آمریکا به طور میانگین به قیمت 3هزار و 827 تومان فروخته شد.هر یورو به رقم فروش 4 هزار و580 تومان رسید و همچنین هر سکه بهار آزادی 1میلیون و 222 هزار تومان فروخته و پرونده بازار ارز و سکه بسته شد.

برخی کارشناسان معتقدند که علت را باید از دلالان کف بازار پرسید، چرا که به باور آنها، همه چیز دست دلال‌هاست و صبح به صبح قیمت‌ها از آن‌جا اطلاع‌رسانی و در سبزه میدان و کف بازار تعیین می‌شود، اما از سوی دیگر برخی کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند که اوج‌گیری تقاضا، به دلیل آغاز سفر حجاج بیت الله الحرام و تزریق ناچیز ارز به بازار، نوسان‌ها را ایجاد کرده است.

در این بین نظریه سومی از سوی دیگر کارشناسان مطرح می شود و این نظریه نزدیکی به معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و تعیین بخشی از کابینه دولت دوازدهم توسط مجلس است، اما از نظریه چهارم نباید غافل شد که بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند که اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکایی ها تاثیراتی روانی در بازار ارز داشته که بازار را دچار نوسانات کرده است.

همین رابطه رحیم زارع با خبرنگار مرور نیوز به گفت و گو پرداخته است. نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه برخی نوسانات در قیمت ارز در شرایط کنونی ناشی از آغاز سفر حجاج به بیت الله الحرام بوده معتقد است با آغاز سفرهای حجاج به کعبه و مدینه النبی تقاضا برای ارز بیشتر می شود که این موضوع قیمت ارز را در حال حاضر دچار نوسانات اندکی کرده است.

زارع نزدیکی به زمان معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را از دیگر دلایل افزایش نرخ ارز می داند و می افزاید با توجه به نزدیکی به زمان انتخاب وزرای اقتصادی دولت دوازدهم در مجلس و پیش بینی ها در این باره بازار دچار نوسانات مقطعی شده که به زودی تب و تاب آن کاهش می یابد.

"دونرخی بودن ارز بیماری بازار ارز کشور"بیت الغزل سخنان نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی بود.به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مابه التفاوت نرخ ارز در بودجه سال 96 با قیمت 3هزار و300 تومان با نرخ ارز آزاد حدود ٥٢٠ تومان است، که این سبب رانت و دلالی شده و دولت دوازدهم باید این موضوع را یک بار برای همیشه حل کند.

 

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، در این رابطه با مرور نیوز گفت وگو کرد. نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه علاوه بر مولفه های اقتصادی، رشد قیمت دلار در روزهای گذشته متاثر از اخبار سیاسی نیز بوده معتقد است اعمال تحریم های ظالمانه از سوی آمریکایی ها تاثیراتی روانی را در بازار ارز داشته اما تجربه بیانگر این است تاثیرات اخبار سیاسی روی نرخ ارز کوتاه مدت است.

وی این تاثیرات را موقتی می داند و می افزاید که مردم و سرمایه گذاران باید توجه کنند که سایر کشورها با آمریکا در این رابطه همراهی نمی کنند.

خروج ارز با سفر حجاج به مکه لزوم پرهیز از خرید غیر ضرور در کشور عربستان شاه بیت دیگر سخنان نماینده مردم شاهین شهر با گروه اقتصادی خانه ملت بود. به گفته وی افزایش تقاضای ارزی از سوی حجاج، نیز تاثیراتی در قیمت ارز در بازار داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت وگوی خود با خانه ملت، به انتخاب تیم اقتصادی دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید تدابیری اتخاذ کند که مانع از افزایش کاذب قیمت دلار در بازار شود.

به گزارش مرور نیوز، در حال حاضر چشم ها به دست های رییس جمهور خیره شده تا مشخص شود تیم اقتصادی کابینه دوازدهم چگونه چیده شده است، کابینه ای که به اذعان برخی ها رییس جمهور قول تغییر ٥٠ درصدی آن را داده است، باید منتظر بود و دید که چه کسانی سکاندار بخش های اقتصادی کشور می شوند و بازار ارز متاثر از این انتخاب ها چه روندی را پیش می گیرد.