فرماندار قصرشیرین از اجرای طرح جامع ایجاد زیرساخت های رفاهی در مرز پرویز خان خبر داد و گفت: در راستای اجرای این طرح 50 میلیارد ریال برای ایجاد سرویس های بهداشتی و نمازخانه اختصاص یافته که با اجرای آن بخشی از مشکلات کارگران شاغل در این مرز رفع می شود.

فرامرز اکبری روز شنبه در گفتگو با مرور نیوزافزود: بیش از هزار کارگر اکنون در مرز رسمی پرویزخان در بخش تخلیه و بارگیری کالا و حدود 200 کارگر به صورت روزانه در امر تخلیه کالاهای کوله بری مشغول فعالیتند.
وی محوطه گمرکی در مرز رسمی پرویزخان را 40 هکتار عنوان کرد و گفت: در صدد ایجاد نظم و ساماندهی محوطه مرز هستیم تا خودروها با نظم به توقفگاه منتقل شوند.
او اظهار کرد: بخش تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان اکنون زیر نظر تعاونی گمرک قرار دارد که طرح جامع ایجاد زیرساخت های رفاهی در مرز را تهیه کرده اند.
وی ایجاد سرویس های بهداشتی و احداث نمازخانه را از دیگر طرح های جامع گمرک برای رفاه حال کارگران شاغل در مرز پرویزخان ذکر کرد.
او در ادامه گفت: کارگران شاغل در مرز اکنون از بیمه برخوردارند استراحتگاهی برای آنان با امکانات سرمایشی ایجاد شد ضمن این که چند سرویس بهداشتی و چند دستگاه آبسرد کن نیز برای استفاده از کارگران در محوطه گمرکی احداث و نصب شده است.
فرماندار قصرشیرین در ادامه ساماندهی در تخلیه بار را از دیگر طرح های در دست اقدام ذکر کرد و افزود: برخی بارها به صورت انحصاری از سوی شماری افراد تخلیه می شود و تلاش ما این است اوضاع مرز رو به راه شود.
اکبری همچنین از ایجاد یک مکانی با سایبان برای کارگران بخش تخلیه کالاهای کوله بری در مرز رسمی پرویزخان و استقرار آبسرد کن نیز خبرداد و افزود: به طور کلی اولویت ما ایجاد امکانات رفاهی، زیرساخت های لازم و همچنین ایجاد نظم و ساماندهی امور در این مرز رسمی است.
یکی از کارگران شاغل در امر تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان در گفتگو با مرور نیوز، نبود امنیت شغلی را مهمترین دغدغه فراروی کارگران بیان کرد و گفت: تنها 10 روز در ماه حق بیمه ما واریز می شود و دستمزدها نیز بسیار پایین است.
مراد - م افزود: گرد و غبار موجود در فضا، گرمای بیش از حد هوا در تابستان ، سرما و گل و لای در فصل زمستان و نبود جایگاه مناسب برای استراحت کارگران از دیگر مشکلات کارگران شاغل در بازارچه پرویزخان قصرشیرین است.
وی اظهار کرد: گاهی اوقات که بنا به دلایلی صادرات متوقف می شود آن روز را بیکار هستیم و تنها درآمدمان از محل تخلیه و بارگیری کالاست که آن هم با توجه به کم شدن میوه و تره بار در فصل تابستان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.
رضا - ف نیز دیگر کارگری شاغل در مرز رسمی پرویزخان که دارای مدرک دانشگاهی هست نیز در گفتگو با مرور نیوز ابراز گله از کمبود آب سردکن در این مرز ، بیان کرد: برخی تاجران از چند کارگری انحصاری برای تخلیه بارها استفاده می کنند و از این رو با توجه به کم شدن تقاضای عراق برای پذیرش بار و یا تعطیلی گاه بیگاه این مرز ، باعث می شود ما دست خالی برگردیم.
دیگر کارگری که از ذکر نامش خودداری کرد به مرور نیوزافزود: چندین سال است که در مرز رسمی پرویزخان به کارگری مشغولم اما وضعیت کارگران طی این مدت هیچ تغییری نکرده و دستمزدی که دریافت می کنیم بسیار ناچیز است و همین امر باعث شده تا از نظر معیشتی با مشکلات زیادی مواجه شویم.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و برخورداری از 186 کیلومتر مرز با عراق ، دارای 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی است که مبادلات اقتصادی ، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
مرز رسمی پرویزخان نیز هم اکنون روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالاهای صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان ( یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن این که این مرز به عنوان فعالترین بازارچه مرزی کشور نیز شناخته شده است.