نایب رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:شاید بتوان عنوان کرد منابع قرض الحسنه بانک ها 1/5 برابر نیاز فعلی در زمینه ارائه وام های قرض الحسنه به مردم است.

هادی قوامی در گفت وگو با مرور نیوز در خصوص افزایش وام قرض الحسنه گفت : علاوه بر سپرده های قرض الحسنه مردمی نزد بانک ها، منابع مالی دولتی نیز در اختیار بانک ها وجود دارد که قبل از هزینه کرد می تواند برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بکار گرفته شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:باتوجه به رشد نرخ تورم این موضوع طبیعی است که اقشار کم درآمد برای رفع بخشی از مشکلات خود نیازمند دریافت وام بانکی باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:اگر مدیریت صحیحی در بانک ها وجود داشته باشند منابع مالی موجود می تواند برای ارائه وام های قرض الحسنه به مردم کفایت کند.

قوامی در ادامه ی گفت و گوی خود به مرور نیوز افزود: شاید بتوان عنوان کرد منابع قرض الحسنه بانک ها 1/5 برابر نیاز فعلی در زمینه ارائه وام های قرض الحسنه است.

وی افزود:سخت گیری بانک ها در زمینه ارائه وام های قرض الحسنه به این دلیل است که تنها 4درصد کارمزد از ارائه این نوع وام ، برای بانک حاصل می شود، بنابراین امتناع و طولانی کردن پرداخت وام قرض الحسنه می تواند به این دلیل باشد که شرایط برای ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود بالای 18درصد برای بانک فراهم شود.

قوامی گفت:بخشی از منابع قرض الحسنه در اختیار بانک ها، بصورت وام های با نرخ سود بالای 18درصد پرداخت می شود که این موضوع قابل قبول نیست.

نایب رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد:حتی خیلی از بانک ها تمایل دارند که تسویه وام از سوی مشتریان به تعویق بیفتد تا بتوانند علاوه بر اخذ سود وام، 6درصد جریمه دیرکرد نیز دریافت کنند.

لازم به ذکر است براساس اعلام بانک مرکزی؛ سقف قرض‌الحسنه اعطایی بانک‌های قرض‌الحسنه از یکصدوپنجاه میلیون ریال به دویست میلیون ریال افزایش یافت.