رئیس سازمان مناطق آزاد گفت: باید به دولت فشار آورد تا امور مردم را به مردم واگذار کند و به این نتیجه برسیم که هیچ دولتی قدرت فائقه نیست.

به گزارش مرور نیوز، مرتضی بانک طی سخنانی در همایش جوانان، توسعه و تعالی ایران که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با اشاره به اینکه دوره دفاع مقدس روشنگر بود و افکار مردم در آن دوره بسیج شد، گفت: این دوره، دوره با شکوهی بود بخش زیادی از مردم تحت تاثیر این حرکت بزرگ جریان ساز بودند که بعد از آن جوانان در صحنه آمدند و دوره سازندگی و اصلاحات بوجود آمد.


وی افزود: جامعه ما از لحاظ روشنگری در این دو دوره دچار تحول شد و در دوره بعد مطالبه گری هم به وجود آمد. دوره‌ای که خالصانه بود و این بار جوانان متوجه شدند برای تضمین نمره بهتر باید مطالبه گری هم داشته باشند.

رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری ادامه داد: این هم حرکت مهمی بود که شکل گرفت که بر اساس برنامه ریزی‌ها، خود جوانان بدون تکیه به کسی توانستند تحولات را هدایت کنند و بعد از آن جریان سازی و مطالبه گری هم کردند که هنوز هم ادامه دارد اما به سطح مطلوب نرسیده است.

بانک تاکید کرد: به هرحال می‌بینیم مردم از نقطه‌ای شروع کردند و توفیقات جدیدی بدست آوردند و اینکه جوانان در همه جنبه‌ها به عنوان ثروت ما به شمار می‌روند به دلیل همین حرکات است.

وی افزود: من بیشتر به تحولات اجتماعی سیاسی توجه دارم و تغییرات فکری در جوانان به سمت نوجوان و حتی کودکان هم رسیده است که جریانی که همه آن را هدایت می کنند دانشجویان بوده و هستند.

بانک اظهار کرد: مرحله بعد، مرحله نقش آفرینی است جوانان الان در مرحله نقش آفرینی هستند. من این را رشد جریان جوانان دانشجویان می‌دانم چرا که نشان می‌دهد جوانان مایوس نشدند و نظر خود را تحمیل می‌کنند و اگر حاکمیت، دقیق برنامه ریزی کند باید مطالبات جوانان را پیش بینی کند.

رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری با بیان اینکه جوانان به خوبی نقش خود را ایفا کردند، گفت: اگر متوجه نشویم این مطالبه قوی اجتماعی می‌تواند خود را تحمیل کند و ما از آن عقب می‌مانیم و علاوه بر جریان سازی و مطالبه گری، نهادینه کردن نقش جوانان در برنامه های کشور هم مهم است.

وی افزود: آنچه می‌تواند آینده کشور را تضمین کند، حول محور جوانان است که شکل می گیرد و این نهادینه سازی، فقط در بخش مدیریت و مدیریت اجرایی نیست بلکه در جریان قانون گذاری و بخش قضایی و هدایت کشور هم هست.

بانک ادامه داد: همه نهادهای مدیریتی کشور باید بستر استفاده از جوانان را فراهم کنند باید گردش نخبگان و جوانان در همه بخش‌های کشور باشد باید برای این کار، فرهنگ سازی شود.

وی افزود: ما در میان احزاب یکی دو حزب داریم که به جوانان نگاه دارند. احزاب دچار این مشکل هستند که نمی‌توانند جوان سازی کنند و پوست بیندازند.

بانک افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که برای حل مشکلات کشور به دلیل یک تضاد فرهنگی موجود، از دولت کمک می‌خواهیم که این به دلیل سابقه فکری ماست که دولت را مسئول همه امور می‌دانیم و البته خود حاکمیت و دولت هم به این موضوع دامن زده است.

 

باید به دولت فشار آورد تا امور مردم را به مردم واگذار کند

رئیس سازمان مناطق آزاد با بیان اینکه در اتاق بازرگانی هم شاهد بوده‌ام که برای فعالیت اقتصادی از دولت طلب کمک می‌کردند، گفت: قدرت دولت ضامن پیشرفت کشور نیست، دولت باید زمینه سازی کند. باید به دولت فشار آورد تا امور مردم را به مردم واگذار کند و در واقع باید به این نتیجه برسیم که هیچ دولتی قدرت فائقه نیست و باید امور مردم را به مردم واگذار کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید این مسیر را جوانان ادامه دهند و باید کاری کنیم که دولت به این نتیجه برسد که امور خود را به مردم واگذار کند.