مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال علی‌رغم اعلام پیروی از سیاست واشنگتن در قبال ایران گفت به سادگی از تعامل با این کشور دست نمی‌کشد.

به گزارش مرور نیوز، پایگاه اینترنتی گلف تایمز در مطلبی نوشت: شرکت فرانسوی توتال قصد ندارد به سادگی از قرارداد خود برای توسعه صنعت گاز ایران چشم‌پوشی کند؛ حتی به رغم اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ایران را به وضع تحریم‌های بیشتر تهدید کرده است و از خروج از توافق چندجانبه‌ای (برجام) سخن می‌گوید که معاملات با ایران را آسان‌تر کرده است.

بنا بر آنچه پاتریک پویان، مدیر عامل توتال ، گفته است، این شرکت نفتی فرانسوی قصد دارد پیش از تصمیم‌گیری درباره اقدامات خود در ایران، به دنبال مشاوره حقوقی باشد.

او طی گفتگویی در اندیشکده «چاتم هاوس» در لندن، گفت: «ما منتظریم ببینیم کنگره آمریکا چه تصمیمی می‌گیرد و چارچوب تحریم‌های تازه چه خواهد بود. اگر ما نتوانیم مسیر (تعاملات خود با ایران) را به شکل قانونی دنبال کنیم، ناگزیر هستیم آن را متوقف کنیم، اما به این سادگی از آن دست نخواهیم کشید.»

پویان گفت: توتال «خطرات بازگشت به ایران» را ارزیابی کرده و بر این باور است به دنبال کاهش تحریم‌ها در ژانویه سال گذشته، این شرکت از ورود فوری خود به بازار ایران سود خواهد برد.

مدیر عامل توتال گفت: «این یک تصمیم برد-برد بود. وقتی شما اولین هستید، فرصت نوآوری و رسیدن به بهترین توافق را دارید.»

شایان ذکر است توتال توافق توسعه فاز 11 میدان بزرگ پارس جنوبی ایران را در ژوئیه امضا کرد و متعهد شد یک میلیارد دلار در این راه سرمایه‌گذاری کند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که رویترز روز گذشته اعلام کرد شرکت نفت و گاز فرانسوی «توتال» با وجود اینکه خود را برای سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران آماده می‌کرد، برای همکاری با آمریکا درباره اعمال تحریم تهران، در واشنگتن دفتری افتتاح کرد.

شرکت‌های بزرگ نظیر توتال، از قبل به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت استفاده از دلار در تعاملات بازرگانی است، احترام گذاشته‌اند.