وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت حفاظت منابع خاک کشور مناسب نیست، گفت: فرسایش آبی و بی توجهی، از عمده ترین علل اوضاع نامساعد منابع خاکی به شمار می رود.

به گزارش مرور نیوز، محمود حجتی در مراسم روز جهانی خاک با بیان اینکه وضعیت حفاظت منابع عظیم خاک کشور مناسب نیست، اظهار داشت: فرسایش آبی و بی توجهی به حفاظت خاک، از عمده ترین دلایل این امر به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه اگر در حوزه آبخیزداری خوب عمل کنیم، علاوه بر حفظ و جلوگیری از تبخیر آب سفره های زیرزمینی تغذیه و موجب حفظ خاک می شود، گفت: با تکیه بر مشکلات مردم و بهره برداران می توانیم بر حفظ منابع آب و خاک برنامه ریزی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیابان زدایی و آبخیزداری، از طرح های مهمی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: این دو طرح در راستای حفظ پوشش گیاهی آب و خاک بوده و از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی نیز هستند.

حجتی اضافه کرد: با حمایت های بودجه ای که دولت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده، وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی در حوزه خاک، با دو موضوع رو به رو هستیم، یکی عرصه های تولیدی و کشاورزی حفاظتی در این عرصه که به منظور حفظ خاک و رطوبت آن مطرح است و دیگری سوداگری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و دور زدن قوانین و مقررات است که باعث می شود بخشی از خاک را از دست بدهیم و باید از آن جلوگیری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در عرصه های طبیعی نیز از طریق هجوم باد و سیلاب ها با فرسایش خاک رو به رو هستیم که علت آن، بهره برداری غیر فنی و غیراصولی از منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که خاک به طور رایگان در اختیار ما قرار گرفته، به آن کمتر توجه می شود.