سیف اظهار کرد: در گذشته ۲۵ درصد فعالیت ها در بازار پول توسط موسسه هایی انجام می شد که هیچ نظارتی بر آنها وجود نداشت، اما امروز دیگر موسسه مالی غیرمجاز نداریم.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی شامگاه دوشنبه در مراسم دهمین سالگرد تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران ضمن اشاره به اجرای موفق طرح ضربتی وام ازدواج به عنوان یک سنت قرض الحسنه اظهار کرد: امیدوریم با همت مردم و تمهیدات نظام بانکی کشور تا پایان سال صفی در این زمینه نداشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته گفته می شد بانک ها منابع قرض الحسنه را در جایگاه خود مصرف نمی کنند یا اینکه این منابع را به کارمندان خود تخصیص می دهند، اما در سال های اخیر و به خصوص از زمانیکه مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج به ۱۰۰ میلیون ریال رسید، این وضعیت کاملا متحول شده است. بانک مرکزی در این خصوص حساسیت ویژه ای دارد و اجازه نمی دهد این منابع در امور غیرمرتبط استفاده شود.

وی افزود: تامین منابع مورد نیاز برای تسهیلات قرض الحسنه در بانک ها نیازمند اقبال مردم و نیکوکاران در تجهیز و تقویت حساب های قرض الحسنه در بانک ها است.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه رسالت اصلی نظام بانکی، حمایت از کلیه فعالیت های اقتصادی است، گفت: بانک مرکزی تلاش دارد منابع ناشی از سپرده های مردم را در راه رشد و شکوفایی اقتصادی کشور هدایت کند و از سفته بازی و فعالیت های مخرب جلوگیری کند که خوشبختانه طی سال های اخیر در این مسیر موفق بوده است.

وی افزود: در گذشته ۲۵ درصد فعالیت ها در بازار پول به طورغیر شفاف و توسط موسسه هایی انجام می شد که هیچ نظارتی بر آنها وجود نداشت، اما امروز دیگر موسسه مالی غیرمجاز نداریم.

سیف با ابراز تاسف برای کسانی که به دلیل سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز دچار مشکل شدند، تاکید کرد: با دستورمقام معظم رهبری و تصمیمات کمیته منتخب سران سه قوه، مشکل ٩٨ درصد سپرده گذاران موسسات غیرمجاز حل شده و در حال اتمام است.

رئیس کل بانک مرکزی در خاتمه گفت: در خصوص ۲ درصد باقیمانده این سپرده گذاران نیز اقداماتی انجام و بخشی از مطالبات آنها پرداخت شده است. همچنین قوه قضاییه در حال شناسایی اموال این موسسات برای پرداخت مابقی مطالبات است. بانک مرکزی نیز این موضوع را تا آخر دنبال خواهد کرد.