شاخص بورس و اوراق بهادار در آغاز معاملات با رشد ۹۵.۵۵۵ واحدی به پله ۹۷ هزار و ۷۸۴ واحدی رسید.

 به گزارش مرور نیوز، بورس ایران درسال ۱۳۴۶ راه‌اندازی شد. بورس اوراق بهادار یک بازار متشکل سرمایه‌است که در آن سهام شرکتهای خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید وفروش می‌شود واز سویی محلی برای جمع‌آوری پس انداز ونقدینگی بخش خصوصی به منظور انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت است و مرجعی است برای مردم که وجوه مازاد خود رابرای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به کار انداخته و از سود آن به برخوردار شوند.

بورس از طریق جذب و به کار انداختن سرمایه های راکد، حجم سرمایه گذاری درجامعه را بالا می‌برد.

بورس بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان سرمایه ارتباط برقرار می‌کند و معاملات بازار  سرمایه را تنظیم می‌نماید. هم چنین با قیمت گذاری سهام واوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

بورس مردم را به پس‌انداز تشویق و بدین وسیله باعث به کارگیری پس انداز مردم درفعالیت های اقتصادی می‌شود. بورس سرمایه لازم برای اجرای پروژه های دولتی و خصوصی را فراهم می‌آورد.

بورس و اوراق بهادار

برای معامله در بازار بورس، هرشخصی حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی دارد. کارگزار در واقع واسط بین معامله‌گر و بازار بورس می‌باشد. طبق آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) تعداد افرادی که در ایران کدسهامداری (کدمعاملاتی) دریافت کرده‌اند از 9.6 میلیون نفر فراتر رفته است. افراد عادی جامعه نیز می‌توانند با دریافت کدمعاملاتی از کارگزاری‌های رسمی، خرید و فروش سهام و اوراق‌بهادار را در بورس انجام دهند. امکان معاملات آنلاین سهام، پیگیری قیمت‌ها و سایر اطلاعات موردنیاز تحلیل سهام از طریق اینترنت، باعث شده است رغبت بیشتری برای حضور در بورس در بین افراد ایجاد شود.

همچنین باید توجه داشت که علاوه بر خرید مستقیم می توان با روشهای غیر مستقیم نظیر صندوقهای مشترک سرمایه گذاری یا صندوق های قابل معامله در بورس یا قراردادهای سبدگردانی نیز در بازار سرمایه ایران اقدام به خرید و فروش سهام نمود.

 شاخص بورس و اوراق بهادار در آغاز معاملات با رشد ۹۵.۵۵۵ واحدی به پله ۹۷ هزار و ۷۸۴ واحدی رسید.

بر این اساس ارزش کل معاملات بورس تهران از ۳۵۲ میلیارد ریال فراتر رفت و با دست به دست شدن ۱۵۵ میلیون سهم طی ۱۰ هزار نوبت معاملاتی انجام شد.

نماد‌های پر بیننده معاملات امروز نماد فولاد، کچاد، کگل، شپنا، شتران، ومعادن، شهدیس با روند صعودی کار خود را آغاز کرد.

شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات با ۲۰.۹ واحد رشد به پله ۱ هزار و ۹۵ واحد رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از ۱۶۵ میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۷۸ میلیون سهم طی ۷ هزار نوبت معاملاتی است.