وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در اول انقلاب فقط یک ظرفیت 500 هزار تنی فولاد در ذوب آهن را داشتیم اما در حال حاضر به رتبه 14 تولید فولاد جهان رسیدیم و برای رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد خام در افق 1404 نیازمند تولید حدود 160 میلیون تن سنگ آهن هستیم.

به گزارش مرور نیوز، محمد شریعتمداری در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی افزود: یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار امام و رهبری، همگام با توسعه گران ایران اسلامی و مرد بزرگی که به دست او کارهای ارزشمندی انجام گرفت و همواره یکی از حامیان این همایش بود را گرامی می داریم.

وی با بیان اینکه این همایش یکی از رویدادهای مهم اقتصادی کشور است که به همت گروه فرهنگی دنیای اقتصاد و همکاری شرکت های متعدد داخلی و خارجی برگزار می شود، تصریح کرد: این همایش ارزشمند که سالی یکبار به احرا در می آید، ایران را به عنوان یکی از مهمترین بازیگران عرصه فولاد جهان به جایگاه شایسته خودش برای تصمیم گیری و تصمیم سازی می رساند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه فولاد گام های خوبی برداشته شد، گفت: در اول انقلاب فقط یک ظرفیت 500 هزار تنی فولاد در ذوب آهن را داشتیم و فقط معدن سنگ آهن چغارد فعال بود.اطلاعات اولیه در خصوص معادن گل گهر و سنگان به عنوان نمونه نیز موجود بود اما پس از انقلاب تجهیز و توسعه آن ها آغاز شد.

نیازمند تولید حدود ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه امروز به رتبه 14 تولید فولاد جهان رسیدیم، یادآور شد: برای رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد خام در افق 1404 نیازمند تولید حدود 160 میلیون تن سنگ آهن هستیم که در این حوزه باید قدم های موثری برداریم.

شریعتمداری از همه دست اندرکاران فولاد کشور برای دستیابی به یک کار بزرگتر از آنچه در سند چشم انداز 1404 است، دعوت به همکاری کرد و افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان سخنران در یکی از همین همایش ها گفتند که همه فضاهای معدنی در دولت روحانی فراهم شده، ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی در کشور بالا است و تلاش شده امنیت سرمایه گذاری در فضای اقتصادی فراهم شود.

وی دستیابی به راه حل ها را به عنوان یکی از انتظارات خود از این گونه همایش ها دانست و گفت: صاحب نظران با ارایه راه حل ها و پیشنهادهای خود با هم بحث و گفتگو کنند و از دل تضارب آرا توصیه ها و راهکارهایی برای رسیدن به اهداف داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهیه و تدوین سند جامع فولاد کشور، تصریح کرد: خیلی تلاش شد این سند در چهار ماه اخیر به مذاکره صاحبنظران این عرصه گذاشته شود تا ظرف یک ماه اینده نهایی کنند و به عنوان یک سند مورد استناد قرار بگیرد. هر چند این یک سند دولتی است اما برای عمل به آن باید انجمن ها فعال تر شوند.

شریعتمداری یکی از مشکلات را عدم بهره مندی از انجمن های فولادی در سطوح مختلف دانست و اضافه کرد: برای حل این مشکل باید ذینفعان این حوزه کنار هم بنشینند، راهکارهای خود را مطرح کنند و خروجی قابل استناد را دهند.

وی عدم توازن اکتشافات عمق در حوزه معادن با نیازها و پتانسیل های قابل پیش بینی را یکی دیگر از مشکلات معرفی کرد و گفت: علیرغم همه تلاش های انجام گرفته با مشکلات جدی در حوزه اکتشاف مواجهیم و آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود در یکی از ابن همایش ها به این موضوع نیز اشاره داشت. البته حجم فعالیت های ژیو فیزیک هوایی و دیگر فعالیت های اکتشافی قابل مقایسه باادوار گذشته نیست، اما امروز یکی از گلوگاه ها و مشکلات معدن و صنایع معدنی عدم برخورداری از اکتشافات عمقی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مهمترین و عظیم ترین ذخایر شناسایی شده کشور منحصر به چند استان هستند، تصریح کرد: اگر اکتشافات عمقی انجام شود از این انحصار خارج می شویم که در این عرصه نیازمند دانش و تکنولوژی های روز و همکاری های بین المللی هستیم که این به عنوان یک تکلیف بر دوش معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است.

اولین نسخه اطلس ملی پتانسیل مواد معدنی ایران به زودی منتشر می ‌ شود

شریعتمداری یکی از اقدامات برای جذب سرمایه گذاری را در اختیار قراردادن اطلاعات پایه دانست و گفت: اولین نسخه از اطلس ملی پتانسیل مواد معدنی ایران با مقایسه ۱۰۰۰۰۰:۱ امضا شده و به زودی منتشر می شود. قدم های خوبی برای نقشه ۲۵۰۰۰:۱ نیز برداشته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت مداخله دولت و انجمن ها در موضوع تکمیل زنجیره فولادی کشور، افزود: مشی دولت مداخله در حوزه بازار و محصولات معدنی نیست اما شرایط به گونه ای است که مجبور به مداخله می شویم.تمام تلاشمان این است که تصمیمات برگرفته از انجمن واحد ذینفعان چرخه زنجیره فولاد باشد که به منافع همه پیوند خورده است‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: 110 میلیون تن مجوز راکد و 65 میلیون تن مجوز با وضعیت نامشخص در صنعت فولاد کشور وجود دارد که به جد باید از ادامه این مسیرجلوگیری شود.

شریعتمداری عدم سرمایه گذاری مستقیم واحدهای فولادی در معادن سنگ آهن رایکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: در سنگان این موضوع محقق شد و تولیدکنندگان فولادی مستقیم سرمایه گذاری کردند. ازسوی دیگر قراردادهای بلندمدت نیز یکی از قواعد راهگشای حاکم بر فولاد است که حتی معادن کوچک نیز می توانند با فولادسازها و تولیدکنندگان برای تامین بخشی از نیاز آنها قرارداد ببندند.

وی به ضرورت موضوع تحقیق و توسعه درصنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: در این گونه همایش ها در خصوص روش های بهینه مصرف انرژی و آب صنعت فولاد کشور باید راهکار ارایه شود. همچنین در حوزه r&d محصولات جایگزین فولاد کم کم در بازار دنیا جا باز می کنند و باید روی آلیاژهای مختلف فولاد نیز برای آینده کار کنیم.

به سمت ایجاد واحدهای فولادی بزرگتر از یک میلیون تن حرکت کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت رعابت صرفه مقیاسی افزود: باید به سمت ایجاد واحدهای فولادی بزرگتر از یک میلیون تن حرکت کنیم. از سوی دیگر انتخاب محل ساخت نیز مهم است و فولاد کشور باید به سمت آبهای جنوبی حرکت کند، ظرفیتهای خوبی در سواحل مکران وجود دارد.

شریعتداری با بیان اینکه ظرفیت ترانزیت فولاد کشور با حمل و نقل ریلی 28 میلیون تن است، تصریح کرد: این ظرفیت در افق 1404 باید به 110 میلیون تن برسد و باید ظرفیت حمل فولاد روی ریل را تا 5 برابر افزایش دهیم که کمیته مشترکی نیز برای نیل به این موضوع در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در افق 1404 حدود 420 میلیون تن بار صنعتی روی جاده ها خواهیم داشت که به سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد یورویی برای این منظور نیاز داریم و باید شرایط لازم را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این موضوع فراهم کنیم.

برای ورود آهن اسفنجی به بورس برنامه داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام موافت برای استفاده از بورس، گفت: در دورانی که در وزارت بازرگانی بودم کار بورس آغاز شد، اولین معامله نمادین را در بورس فلزات انجام دادیم که بعدها در قالب بورس کالا ادامه پیدا کرد. از سوی دیگر برای ورود سنگ آهن به بورس نیز برنامه داریم.

شریعتمداری با اشاره به قیمت گذاری های مواد معدنی نیز افزود: در موضوع قیمت گذاری زنجیره فولاد جز آهن اسفنجی ( که 50 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شد) مداخله دیگری انجام ندادیم. البته اخیرا پیشنهاد عرضه آهن اسفنجی را در بورس نیز ارایه دادیم.