یکی از دغدغه های همیشگی فعالان اقتصادی کشورمان، اطمینان خاطر از دسترسی به منابع ارزی ناشی از صادرات است. در واقع برای صادرکنندگان این سوال مطرح است که چگونه می توانند هر لحظه به ارز حاصل از صادرات خود دسترسی داشته باشند؟

به گزارش مرور نیوز، ارز حاصل از صادرات به دو شکل قابل استفاده است. در روش نخست می توان این ارز را در کشور مقصد، صرف خرید کالا یا خدمات از همان کشور یا کشور ثالث کرد. در این زمینه، شعب خارجی بانک ملی ایران آمادگی دارند ارز صادرکنندگان را در حساب های آنها نگهداری کرده و در موقع لزوم به صاحب حساب تحویل دهند. همچنین امکان حواله کردن منابع ارزی به حساب های مورد نظر آنها در هر نقطه ای از دنیا وجود دارد.

در حالت دوم، صادرکننده می تواند ارز خود را به داخل کشور منتقل کند. در این مورد نیز بانک ملی ایران از طریق شعب خارجی خود می تواند ارز فعالان اقتصادی را تحویل گرفته و آن را در داخل کشور به صورت ارزی یا معادل ریالی به مشتری تحویل دهد.

این امکان نه تنها برای صادرکنندگان، بلکه برای همه مشتریان ارزی بانک ملی ایران فراهم است. از سوی دیگر بانک ملی ایران به سپرده های ارزی مشتریان سود قابل توجهی پرداخت می کند.

به طور کلی، در شرایط کنونی که وضعیت منابع ارزی کشور مناسب است، اساسا دغدغه تحویل نشدن ارز یا معادل ریالی آن مبنایی ندارد.

بانک ملی ایران به دنبال رفع تحریم ها علیه کشور و از سر گرفتن روابط بین الملل در سیستم بانکی جهان، تا کنون با 45 بانک خارجی ارتباط کارگزاری مستقیم ایجاد کرده و از این رو امکان ارائه خدمات در 150 بانک فراهم شده است. این اقدام در حال حاضر به ایجاد رابطه کارگزاری مستقیم با کشورهای حوزه اروپا، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی منتهی شده است.

بانک ملی ایران خود را پشتیبان صادرکنندگان، تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات می داند و از این رو همه توان خود را برای تسهیل امور مرتبط با آنها به کار می گیرد، چرا که همه این امور به رونق اقتصادی کشور و در نهایت ایجاد اشتغال و افزایش سطح رفاه عمومی در کشور می انجامد.

حسین زاده

مدیر عامل بانک ملی ایران