کمال حسینی با اشاره به سیاست جدید دولت مبنی بر ایجاد بازار ثانویه ارز اظهار کرد: این بازار تاثیر مثبتی بر نرخ بازار آزاد گذاشته و همان طور که شاهد هستیم نرخ دلار از اواخر هفته گذشته تا حدودی کاهش یافته است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرور نیوز درباره بازار ثانویه ارز گفت: اگر دولت به وعده های خود عمل کند این بازار به مراتب تاثیر بهتری در کنترل و تنظیم نرخ ارز آزاد خواهد داشت و شاهد کاهش بیشتر این نرخ خواهیم بود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی به تاثیر این سیاست در ایجاد اعتماد در بین مردم نسبت به اقدامات دولت در زمینه کنترل بازار اشاره کرد و گفت: در ماه های گذشته دولت به دلیل جو روانی موجود در بازار مبنی بر خروج آمریکا از برجام و بعد آن شائبه بازگشت تحریم ها مواجه بوده است به همین خاطر نتوانسته به وعده های خود را به طور تمام و کمال اعمال کند.
وی اضافه کرد: این پیگیری دولت در تنظیم بازار ارز و در راستای آن، کنترل سایر بازارها بازخورد مثبتی دارد چرا که به مردم این اعتماد را می دهد که دولت در این جهت تمام تلاش خود را خواهد کرد.
حسینی همچنین با اشاره به سایر نقاط قوت بازار ثانویه ارز، مطرح کرد: در این بازار با توجه به تعیین نرخ توافقی بین واردکننده و صادرکننده، انگیزه برای عرضه ارز صادرکننده بیشتر خواهد بود.

دلار

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ایجاد چنین بازاری بسیاری از تقاضاها و نیازهای ارزی واردکنندگان را پاسخگو خواهد بود و این بدان معنا است که حجم زیادی از تقاضای بازار آزاد به این سمت خواهد آمد که در نتیجه با کاهش تقاضا، شاهد کاهش نرخ ارز آزاد نیز خواهیم بود.
وی تاکید کرد: ایجاد چنین بازاری به معنای عقب نشینی دولت از سیاست تک نرخی کردن ارز نیست بلکه اقدامی است در راستا و ادامه سیاست پیشین که امکان برطرف کردن نیاز عده زیادی از متقاضیان ارز را فراهم کرده است.

صرافی ها نیز با ساماندهی و کنترل بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد

حسینی به فعالیت مجدد صرافی ها در این بازار اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای این سیاست، صرافی ها نیز با ساماندهی و کنترل بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد که در نتیجه جلوی سودجویان و سفته بازان بازار ارز نیز گرفته می شود.
وی همچنین اضافه کرد: هم اکنون ایجاد بازار ثانویه از این جهت که نرخ ارز را واقعی می کند تا مردم بتوانند مشکلات ارزی خود را برطرف کنند امر مثبتی است اما باید توجه داشت تا بین نیاز واقعی با خروج ارز از کشور تمایز قائل شویم.