در راستای تقویت بخش سرمایه‌گذاری در کشور و باهدف جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در نمایشگاه کیش اینوکس 2016 باهدف گشایش‌ها و تسهیلات سیاسی و اقتصادی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، حضور بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین مقامات اقتصادی کشور و نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری ازجمله ویژگی‌های عمده و شاخص نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در KishINVEX 2016 بود.

ارائه تصویری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ایران و شرایط کلان، آشنایی با راهبرد کسب و کار در پساتحریم، معرفی قابلیت‌های نهادهای مالی داخلـی و خارجـی، بررسـی مسائل سرمایه‌گذاران از مزایای برپایی این نمایشگاه در هفته گذشته بودیم.مونسان5

نرخ تورم ۱۶.۳ درصد کاهش یافت

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در همایش سرمایه‌گذاری و توسعه ایران بابیان اینکه بعد از برجام ۴ هزار ال سی باز شد و برخی کشورها نیز بدهی خود را به ایران پرداخت کرده‌اند گفت: 5 میلیارد دلار از بدهی‌های امارات، ۲ میلیارد دلار از بدهی شل و ۶ میلیارد دلار از بدهی هند به ایران پرداخت شد، همچنین ۴۰ میلیارد دلار خط اعتباری و ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده است. ایران پس از برجام، رشد نزدیک به ۵ درصدی را تجربه می‌کند که براساس سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور در بلندمدت باید به ۸ درصد برسد.

علی‌اصغر مونسان ادامه داد: در چند سال گذشته تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، درآمد کشور را با کاهش ورود ارز خارجی، به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۱۲ تنزل داده و فروش نفت را از میزان ۲.۵ میلیون بشکه در سال ۹۲ به زیر یک‌میلیون بشکه کاهش داد. این اقتصاد که به‌واسطه اعمال تحریم‌ها بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار لطمه دیده بود، در اواسط سال ۲۰۱۳ جانی دوباره گرفت و با تولید و صادرات نفت بیش از ۲ میلیون بشکه‌ای و تحکیم سیاست پولی، نرخ تورم آن از ۴۵ درصد به ۱۶.۳ درصد کاهش یافت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین رشد عرصه‌های گردشگری و صنعتی را از جمله اهداف بلندمدت در جزیره کیش خواند و گفت: در کیش صنعت و حوزه گردشگری را بطور ویژه حمایت می‌کنیم و قانون مناطق آزاد همواره در حال حمایت از سرمایه‌گذاران است، بر همین اساس مزایایی چون مالکیت صد در صد خارجی، عدم نیاز به ویزا برای ورود خارجی‌ها به مناطق، معافیت‌های مالیاتی 20 ساله، تخفیفات گمرکی و نبودن قانون برای این مناطق پیش‌بینی‌شده است.

به گفته این مسئول در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در کیش، زمین با نرخ‌های حمایتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و تسهیلات خوبی نیز در  اختیار آنان قرار می‌گیرد.

 

نمایشگاه55

سود سهام عدالت دیگر در سال آینده متعلق به دولت نیست

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین در این همایش بابیان اینکه دولت باید تکلیف قیمت‌های تکلیفی را مشخص کند گفت: نوبت آن رسیده که دولت تکلیف یارانه‌ها و قیمت‌های تکلیفی را مشخص کند و اقتصاد را به سمت خروج از قیمت‌های تکلیفی حرکت دهد البته این حرکت کوچکی نیست و می‌تواند دولت را با چالش‌های عمیق اجتماعی روبرو کند.

میرعلی اشرف پوری حسینی از رشد ۳۰ درصدی به‌کارگیری نیروی انسانی در واحدهای خصوصی‌سازی شده خبرداد و افزود: تا پایان سال ۹۴ چیزی حدود ۳۰ درصد رشد به‌کارگیری نیروی انسانی در واحدهای خصوصی‌سازی شده مشاهده شد اما با همه وجود ناملایمات اقتصادی تلاش شد تا بخش خصوصی توجه بیشتری به نیروی انسانی داشته باشد و واحدهایی که انباشت بدهی داشتند را اداره کنند.

به گفته وی درآمدهای نفتی در چند دهه اخیر موجب شد که دولت بسیار بزرگ‌تر از حد معمول باشد لذا لازمه خصوصی‌سازی به عقب راندن بخش دولتی و مقررات زدایی است.

مونسان2

رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرور نیوز با اعلام این‌که سود سهام عدالت سال آینده متعلق به دولت نبوده و به مشمولین تعلق دارد توضیح داد: اگر سهام را نتوانیم آزاد کنیم و قابل معامله هم نباشد، لااقل باید سود آن را در سال آینده به مشمولان پرداخت کنیم اما هنوز این موضوع و میزان سود پرداختی به‌صورت کامل ساماندهی نشده چراکه شرکت‌های سهام عدالت هنوز کاملاً منفک نشده است.

باید به این نکته اشاره کرد که در طول ده سال گذشته حدود 42 هزار سهم به این طرح اختصاص پیداکرده که حدود 30 هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است؛ ولی مابقی هنوز قیمت‌گذاری نشده و به نظر می‌رسد این مقدار قابل قیمت‌گذاری هم نباشد.

پوری حسینی اضافه کرد: البته ما نیز این منطق را قبول داریم که اگر فردی از دولت طلبکار و به دولت بدهکار است طرف طلب آن‌ها را بگیریم و اگر این موضوع به مصوبه دولت تبدیل شد و دولت برای تهاتر مصوبه‌ای را صادر کرد ما از آن تمکین کنیم البته چاره‌ای جز این نداریم.

وی افزود:برخی موفق شدند مصوبه‌ای از دولت دریافت کنند تا این بدهی‌ها از مطالبات دولت کسر شود اما برخی هنوز موفق نشده‌اند و بدون اخذ مصوبه پول سازمان را نمی‌پردازند و این بزرگ‌ترین آفت در شش ماه اول امسال بوده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود اوضاع اقتصاد ایران و پرداخت مطالبات این سازمان از سوی بخش خصوصی تصریح کرد: ارزیابی ما برای سال آینده آن است که حداقل 5 هزار میلیارد تومان از تعهدات قبلی سهم کمتری در بودجه سال 96 برای تعهدات خزانه سازمان خصوصی‌سازی در نظر گرفته شود چراکه سود سهام عدالت سال آینده متعلق به دولت نبوده و به مشمولان تعلق دارد.مونسان2

حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران در دستور کار است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نمایشگاه بانک، بورس، بیمه گفت: اکنون بازار بدهی ما حجم 35 هزار میلیارد تومانی دارد. اگرچه این رقم خیلی بالا نیست اما در حال رشد است، در حال حاضر اصلاحات مهمی در بازار سرمایه در حال شکل‌گیری است در حوزه ابزارسازی نیز در حال خلق ابزارهای جدید مالی هستیم.

شاپور محمدی بابیان اینکه حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران در دستور کار است، تصریح کرد: سامانه زمان‌سنجی فعالیت‌ها و صدور مجوزها راه‌اندازی شده است البته در بازار سرمایه سرعت صدور مجوزها باید تسریع شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهاردار یکی از مباحث عمده در بازار سرمایه گسترش بازار بدهی است که امیدوارم این امر صرفاً مختص به بخش دولتی نباشد و تأمین مالی بخش خصوصی هم از طریق بازار بدهی باشد.

وی مزایای ورود سرمایه گذاری خارجی را افزایش شفافیت و شفاف‌سازی صورت‌های مالی اعلام کرد و گفت: وقتی سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد کشور سهیم می‌شوند، می‌تواند امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری را افزایش دهد.

به گزارش مرور نیوز؛ در این دوره از نمایشگاه بیش از 30 شرکت خارجی از کشورهای مختلفی نظیر: سوئیس، هندوستان، ترکیه، امارات، فرانسه، مالزی، ایتالیا، انگلستان و ... هستیم که همراه با 150 شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور داشتند.

بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی بخش خصوصی با چندین سال تجربه توانسته با کنار هم قرار دادن بخش‌های پیشرو اقتصاد ایران شامل بانک، بیمه و بورس، انرژی (نفت و گاز و پتروشیمی)، زیرساخت و گردشگری و حضور متولیان پروژه‌های سرمایه‌پذیر از یک‌سو و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از سوی دیگر، فرصت ویژه‌ای را برای بهره‌برداری و توسعه سرمایه‌گذاری و درنهایت رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم آورد.

در راستای تقویت بخش سرمایه‌گذاری در کشور و باهدف جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور از 10 الی 13 آبان ماه هفته گذشته در کیش برگزار شد.