در حالی تازه‌ترین گزارش رسمی از تورم حدود ۳۹.۶ درصدی در دی‌ امسال حکایت دارد که در این بین هر دو گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" و همچنین "کالاهای غیرخوراکی" با افزایش تورم همراه بوده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، تورم دی ماه دو درصد، تورم سالانه ۲۰.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه  ۳۹.۶ درصد بوده است که حاکی از ادامه روند افزایشی تورم است؛ به طوری که تورم نقطه به نقطه ۲.۲ درصد و سالانه ۲.۶ درصد رشد داشته است. در عین حال که تورم در گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" با افزایش ۲.۸ درصدی به ۵۷.۸ درصد و در گروه "کالاهای غیرخوراکی" با رشد ۱.۶ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسیده است.

بررسی جریان تغییرات تورمی در گروه‌های عمده نشان می‌دهد که در بخش "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به آذرماه مربوط به گروه گوشت‌ها است؛ به گونه‌ای که در دی ماه شاخص قیمت‌ها برای گوشت قرمز و سفید تورم ۹.۸ درصد، "ماهی‌ها و صدفداران" ۳.۲ درصد و "گوشت قرمز و ماکیان" تا ۱۰.۸ درصد نسبت به آذرماه رشد دارد و در مجموع تورم در این کالاها نسبت به دی‌ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶.۵ درصد، ۸۲.۵ درصد و ۷۵.۶ درصد ثبت شده است.

در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز گروه "هتل و رستوران"، "مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری آنها"، "پوشاک و کفش"، "بهداشت و درمان" بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

همچنین در بین کالاها، دخانیات  هرچند که تورم ماهانه آن ۳- گزارش شده است ولی همچنان دخانیات در بین گروه کالا و خدمات با ۱۳۷.۹ درصد بیشترین میزان تورم را دارد.