مدیران ارشد نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان از همکاری با بورس کالای ایران در بخش بازارهای فیزیکی و مشتقه ( ابزارهای مالی جدید ) استقبال کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بورس کالا، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست مشترک با مدیران نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان (SEBI)و نمایندگان سفارت هندوستان در تهران ، به تشریح شیوه های معاملاتی بورس کالا و ابزارهای مالی نوین در آن پرداخت.

وی گفت : برای توسعه همکاری های بین بورس های کالایی ایران و هند آمادگی لازم وجود دارد.

سینها، رییس نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان نیز با استقبال از فرآیندهای مدیریت ریسک در بازار معاملات فیزیکی بورس کالای ایران به ویژه در مورد محصولات کشاورزی، نسبت به برقراری همکاری در این زمینه ابراز امیدواری کرد.

همچنین در این نشست، هیات هندی از نزدیک با روش های عملکرد بورس کالا و جایگاه آن در بازار سرمایه کشور و به ویژه انواع بازارهای معاملاتی، عملکرد این بورس در سال گذشته، مدیریت ریسک، مدیریت وثایق و فرآیندهای تسویه و پایاپای در این بورس آشنا شدند.

بازار سرمایه هندوستان تجربه خوبی در زمینه معاملات مشتقه و همچنین آموزش و تحقیقات برخوردار است.

نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان در سال 1992 تشکل شده و مدیرعامل بورس هندوستان (NSE)، اکنون رییس فدراسیون بورس‌های جهانی(WFE) است.

پس از اجرا شدن برجام و رفع محدودیت های بین المللی، دوره ای جدید از همکاری بازار سرمایه کشورمان با بورس های بین المللی آغاز شده و قرار است در آینده، تالارهای مشترک معاملاتی نیز راه اندازی شود.

موافقت با پذیرش شرکت بورس کالای ایران در تابلوی الف بازار پایه فرابورس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، درخواست شرکت بورس کالای ایران مبنی بر پذیرش در تابلوی الف بازار فرابورس ایران برای روان تر شدن معاملات سهام، پذیرفته شد.

شرکت بورس کالای ایران پس از برگزاری مجمع عمومی و فوق العاده و همچنین افزایش سرمایه 450 میلیارد ریالی در تابلوی الف بازار پایه فرابورس پذیرش شد.

هیات مدیره بورس کالا پس از برگزاری مجمع عمومی و فوق العاده این بورس در 28 تیرماه که منجر به افزایش سرمایه از 450 میلیارد به 900 میلیارد ریال شد، تقاضای پذیرش در تابلوی الف بازار پایه فرابورس را به هیات پذیرش ارائه کرد که این درخواست در تاریخ 25 آبان ماه مورد پذیرش قرار گرفت.

بر این اساس، پس از بازگشائی نماد، کلیه معاملات سهامداران در نماد «کالا 4» در تابلوی پایه الف به صورت عادی و با انجام حراج پیوسته در دامنه نوسان قیمت بازارهای اول و دوم فرابورس انجام خواهد گرفت.

همچنین معاملات سایر نمادهای «کالا1» ، «کالا2» و «کالا3» همچنان به صورت توافقی انجام می شود.

بازارهای مالی در ایران شامل سه رکن بازار سرمایه، بیمه و بانک است که در این میان بانک ها سهم 90 درصدی در این بازار دارند و سهم بازار سرمایه کمتر از دو درصد و صنعت بیمه کمتر از 6 درصد برآورد می شود.