عضو هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان کرمانشاه گفت: رقابت نهایی در انتخابات ریاست جمهوری بین آقایان "رئیسی" و "روحانی" خواهد بود.

ابراهیم فتاحی در گفت و گو با مرور نیوز، با اشاره به تحلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: به نظر می‌رسد رقابت نهایی در آن بین آقایان "روحانی" و "رئیسی" باشد.

وی با اشاره به تایید صلاحیت شش نامزد نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری، افزود: هر دو جبهه اصلاح طلب و اصولگرا دربین افراد تایید صلاحیت شده کاندیدا دارند.

دبیر مجمع هماهنگی اصلاح طلبان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته در جناح راست نمایندگانی از جریانات مختلف اصولگرایی داریم، برای مثال آقایان رئیسی و قالیباف نامزد جمنا هستند و آقای میرسلیم نامزد حزب موتلفه.

به گفته فتاحی، در جناح چپ نیز عده‌ای عقیده دارند آقای هاشمی طبا جایگاه بینابین اصلاح طلب و اصولگرا دارد.

وی معتقد است، با مجموع این شرایط هر دو جناح در انتخابات نامزد دارند و شاهد انتخاباتی دوقطبی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان هستیم.

عضو هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان کرمانشاه در خصوص نامزدهایی نهایی انتخابات نیز یادآوری کرد: در سمت اصلاح طلبان آقای روحانی نامزد اصلی خواهد بود و به نظر می رسد آقای جهانگیری در نهایت به نفع ایشان کنار می‌رود. آقای هاشمی طبا نیز با توجه به تجارب و سوابقی که از گذشته در رقابت ایشان با خاتمی وجود دارد، بهتر است که کنار بکشد.

فتاحی گفت: در طرف اصولگرایان نیز به نظر می‌رسد آقای رئیسی کاندیدای نهایی باشد و معتقدم قالیباف نیز به نفع رئیسی کنار خواهد رفت. با تحلیلی که تا امروز از فضای انتخابات داریم، رقابت اصلی بین روحانی و رئیسی خواهد بود، مگر آنکه رویداد خاصی اتفاق بیافتد.

مردم شرکت کنند، اصلاح‌طلبان 60 درصد رای دارند

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص شرایط جامعه و گرایش مردم در انتخابات نیز اظهار کرد: تجارب نشان می‌دهد اگر مشارکت مردم بالا باشد، اصلاح طلبان پیروز خواهند بود.

فتاحی با بیان اینکه اصلوگرایان همواره رای ثابت 30 تا 40 درصدی دارند، افزود: این اصلاح طلبان هستند که به دلیل تحلیلی که از فضا دارند و یا توقع و خواسته‌هایشان گاهی در انتخابات شرکت نمی‌کنند که باعث بالا و پایین رفتن رای آنها می‌شود. با این اوصاف در یک رقابت آزاد و شرایط عادی، حدود 60 درصد گرایش مردم به سمت اصلاح طلبان است، اما هرچه مشارکت کمتر باشد اصلاح طلبان ضرر می‌کنند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه هدف ما مشارکت بالای مردم است، یادآوری کرد: این امر هم باعث یک رقابت تمام عیار در انتخابات خواهد شد و هم پشتوانه‌ای برای نظام در بعد داخلی و بین‌المللی است.

8 سال قبل به سمت نفت در برابر غذا می‌رفتیم

فتاحی در ادامه از عملکرد چهار ساله این دولت یاد کرد و گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که نقص و ضعف ندارد، اما بخشی از ضعف‌های یک دولت متعلق به خود او و بخشی متعلق به ساختار کلی کشور است.

وی با بیان اینکه روحانی کشور را در شرایط بدی تحویل گرفت، اظهار کرد: وقتی که دولت یازدهم سر کار آمد صندوق ذخیره ارزی خالی بود، کشور با مشکلات اقتصادی مواجه بود و شعار هشت ساله آقای احمدی نژاد برای اینکه درآمد نفت را سر سفره مردم بیاورد با وجود قیمت بالای فروش نفت، محقق نشده بود.

فتاحی مهمترین مشکل را نیز تحریم‌های عرصه جهانی دانست که کشور را به سمت جنگ جدی می‌برد و افزود: این دولت هرکاری که نکرده باشد، با اجرای برجام کشور را از یک جنگ واقعی نجات داد.

وی با اشاره به قطعنامه های مختلفی که در بعد جهانی علیه ایران وضع شده بود، یادآوری کرد: ما هم به سمت شرایط عراق پیش می‌رفتیم، شرایط نفت در برابر غذا که فقط به میزان نیاز غذای کشور اجازه فروش نفت داشته باشیم و دیگر پولی برای مسائل اقتصادی و عمرانی کشور باقی نمی‌ماند.

دبیر مجمع هماهنگی اصلاح طلبان کرمانشاه گفت: به علاوه کشورهای تاثیرگذار ارتباط خود را با ایران قطع کرده بودند و از نظر فروش نفت، صنعت و بیمه کشتیرانی و .... با مشکل جدی مواجه بودیم.

روحانی کشور را از جنگ نجات داد

فتاحی از تمرکز این دولت برای اجرای برجام یاد کرد که در وهله اول کشور را از جنگ نجات داد و افزود: حالا فروش نفت ما به روند عادی بازگشته و امکان سرمایه‌گذاری خارجی به خوبی در کشور فراهم شده است، به علاوه شاهد آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه ایران نزد آمریکا بودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام همه مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد نیز گفت: باید بدانیم که تحریم‌ها چند دسته است، آنچه که مربوط به کشور‎های جهان است که کامل از بین رفته و آنچه که مربوط به سازمان ملل است نیز 80 تا 90 درصد رفع شده است، اما بخش سوم و خطرناک آن مربوط به آن چیزی است که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده و حتی در اختیار دولت اوباما هم نبود.

عضو هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان کرمانشاه معتقد است، در این شرایط ما باید به سمت تنش‌زدایی با سایر کشورها پیش برویم تا آمریکا را در پروسه‌ای قرار دهند که به مصوبات 1+5 تن بدهد. از سوی دیگر آنچه که در مدت هشت سال برای ایران تصویب شد، طی سه یا چهار سال حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون عده‌ای روی معیشت مردم مانور می‌دهند، افزود: هیچ دولتی نمی‌تواند تضمین کند مشکلات معیشت مردم 100 درصد حل شود، به علاوه در دولت روحانی با کاهش جدی قمیت نفت مواجه بودیم که کاهش درآمد کشور را در پی داشت، از سوی دیگر هنوز مالیات بخش کلانی از منابع اقتصادی کشور وصول نمی‌شود که به درآمد دولت صدمه می‌زند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: این مشکلات باعث شد آقای روحانی نتواند به 100 درصد خواسته‌هایش برسد، اما باید شرایط کشور را هم در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم.