بانک ملی ایران با صدور اطلاعیه ای خطاب به مشتریانی که فاقد کد شهاب هستند، اعلام کرد حسابهای بانکی آنها مسدود خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، کمیته عالی مبارزه با پولشویی بانک ملی ایران با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد تا پایان مردادماه جاری، کلیه حساب مشتریان فاقد کد شهاب، مسدود خواهد شد.

کد شهاب که خلاصه عبارت «شناسه هویت سنجی الکترونیکی بانکی» یک کد اختصاصی برای هر دارنده حساب بانکی است که با دریافت آن، تمامی اطلاعات حساب در اختیار شورای عالی مبارزه با پولشویی که عالی ترین مرجع حاکمیتی اقدامات ضدپولشویی در کشور است و مرکز اطلاعات مالی کشور قرار می گیرد. این دو نهاد، با در اختیار داشتن اطلاعات حسابهای بانکی، قادر به ردیابی منشا و مقصد تراکنشها و انتقال وجوه در بین حسابهای بانکی هستند و در صورت داشتن کد شهاب برای هر حساب بانکی، رصد و پایش این مراکز روی حسابهای بانکی مقدور است.

طبق ماده 5 قانون مبارزه با پولشویی در هر یک از بانکهای کشور، نهادی برای اجرای قانون مبارزه با پولشویی ایجاد شده است که در بانک ملی ایران، این وظیفه بر عهده کمیته عالی مبارزه با پولشویی بانک ملی گذاشته شده است.

کمیته مزبور در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده است: تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی که تاکنون مدارک مورد نیاز برای صدور کد اختصاصی شهاب را به بانک تحویل داده اند، طبق قانون مبارزه با پولشویی، از کلیه خدمات بانکی محروم شده و حساب آنها مسدود خواهد شد. 

کمیته عالی مبارزه با پولشویی بانک ملی در انتهای اطلاعیه خود آورده است: مشتریانی که حساب آنها فاقد کد شهاب است می توانند برای تکمیل فرایند مربوطه به شعب بانک ملی ایران مراجعه کنند.

گفتنی است این کمیته در اطلاعیه شماره 2 خود تاکید کرده است دسترسی صاحبان حسابهای بانکی متعلق به اشخاص حقیقی -که کد شهاب ندارند- نیز از ابتدای شهریورماه سال جاری، ممکن نخواهد بود. 

چگونه بفهمیم کد شهاب داریم؟

سئوالی که ممکن است برخی از مشتریان بانک ملی با آن مواجه شوند این است که چطور بفهمیم حساب ما دارای کد شهاب است یا نیست؟

در پاسخ به این پرسش، بانک ملی ایران با ایجاد سامانه اختصاصی استعلام کد شهاب امکان استعلام حسابهای بانکی دارای کد شهاب را فراهم کرده است. 

همچنین استعلام کد شهاب حساب های بانک ملی ایران در https://bmi.ir/fa/shahab  و بازوی ble.ir/shahab_bot در پیام‌رسان بله امکان‌پذیر است. در صورتی که مشتریان بانک ملی با مراجعه به پیوندهای بالا، متوجه شدند دارای کد شهاب نیستند، باید هر چه سریعتر مدارک مورد نیاز از جمله مستندات و مدارک ثبتی و هویتی، را به نزدیکترین شعبه بانک ملی ارائه کرده و نسبت به تکمیل فرمهای قانونی و اخذ شناسه شهاب خود اقدام کنند.