ســازمان‌ها برای تحقق اهداف کلان خود به منابع مختلفی نیاز دارند: منابع مالی، انسانی، فیزیکی و... منابعی هســتند که بدون شک برای موفقیت هر کسب و کاری مورد نیاز است. ایجاد برند‌ قدرتمند یکی از عوامل کلیدی برای دست‌یابی به مزیت رقابتی و بقاء بلندمدت در بازار است.

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل شهابی، مدیر دفتر مدیرعامل بیمه کوثر معتقد است برند‌سازی داخلی منابع انسانی یک رویکرد کارآمد برای جذب و نگهداری کارمندان با استعداد در سازمان و افزایش قدرت رقابت پذیری است. متن گفت‌وگوی خبرنگار مرور نیوز با شهابی در ادامه آمده است.

مدیر دفتر مدیرعامل بیمه کوثر درخصوص اهمیت نقش منابع انســانی بیان‌کرد: بهره¬مندی از سایر منابع وابســته به برخورداری از منابع انسانی پویا و کارآمد است چرا که صاحب‌نظران منابع انسانی معتقدنــد که بقا و پایداری ســازمان‌ها در گــرو فرایندهای شناســایی، جذب و نگهداری کارکنانی است که بدنه شایستگی¬های اصلی سازمان را تشکیل می¬دهند.

 ابوالفضل شهابی با بیان اینکه برند‌سازی نخست برای تمایز محصولات ملموس بکار گرفته می شد، اما در طول زمان، برای تمایز انسان‌ها، مکان‌ها و سازمان‌ها به کار گرفته می شود، افزود: مفهوم برند منابع انسانی از جمله مفاهیمی است که اخیرا به منظور نشان دادن میزان اثربخشی سیاست‌ها و اقدامات مدیریت منابع انسانی برای توسعه سازمان، منابع انسانی و محیط کار به کار می‌رود تا تصویر مناسبی از سازمان در ذهن مشتریان داخلی و خارجی سازمان و در نهایت جامعه ایجاد کند و ارتباطات مناسب با آنان شکل دهد و منجر به وفاداری کارمندان و مشتریان به سازمان شود.

وی ایجاد برند‌ قدرتمند را یکی از عوامل کلیدی برای دست یابی به مزیت رقابتی و بقای بلندمدت در بازار دانست و گفت: یک برند قدرتمند هم برای مشتری و هم برای سازمان ارزش ایجاد می کند. از یک طرف برندها ابزار مختصر و مفیدی برای ساده‌سازی فرایند انتخاب و خرید محصول یا خدمت در اختیار مشتری قرار می‌دهند و فرایند پردازش داده‌ها و اطلاعات را برای آن‌ها ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند و از این طریق برای مشتریان ارزش ایجاد می کند. از طرف دیگر فرایندهای تولید و طراحی محصول ممکن است به سادگی قابل نسخه‌برداری باشند، اما تصویر و نقش پابرجایی که در ذهن افراد و سازمان¬ها بر پایه چندین سال فعالیت بازاریابی و تجربه برند به جای مانده است، به سادگی قابل جایگزین شدن و نسخه‌برداری نیست. 

مدیر دفتر مدیرعامل بیمه کوثر افزود: سازمان‌ها می‌توانند بر پایه یک برند قدرتمند قیمت مناسب¬تری برای خدمات‌شان تعیین کنند، اهرم تجاری بهتری ایجاد کنند، حاشیه فروش و سود خود را افزایش دهند و آسیب‌پذیری خود را در مقابل رقبا کاهش دهند چرا که سازمان رقبای زیادی دارد و برای آنکه بتواند نسبت به رقبا وجه تمایز ایجاد کند لازم است تا بر تمامی ارکان و بخش¬های سازمانی خود توجه خاصی مبذول دارند و برند‌سازی منابع انسانی یکی از این فعالیت¬هاست .

ابوالفضل شهابی برند‌سازی داخلی را یک جهش فرهنگی در‌سازمان دانست و بیان‌کرد: جایی که کارکنان بیشتر بر روی مشتری و مشتری محورشدن و کسب‌وکار متمرکز می‌شوند و رضایت مشتری از هر چیز دیگری بیشتر مد نظر است که  ‌این امر را با استفاده از یک فرایند ‌سازماندهی شده، رفتار محور و ارتباط محور به دست می‌اید که به یک حالت مطلوب منجر می‌ شود. 

وی خاطرنشان‌کرد: بعد از‌اینکه هر شخص داخل شرکت در مورد برند‌سازی اطلاعات به دست اورد، باید درک کند که شما چه رفتار شغلی را از وی انتظار دارید و آنها چه سهمی در موفقیت شرکت دارند. حال نیاز شما‌ این است که رفتاری را که از کارکنان  می‌خواهید و انتظار دارید، تقویت کنید و آن را هم سوی سیاست‌های منابع انسانی، ارتباطات داخلی و تلاش‌ها و استراتژی بازاریابی شرکت قرار دهید.

مدیر دفتر مدیرعامل بیمه کوثر با تاکید بر این مطلب که برند‌سازی داخلی اثربخش دارای مزایای فراوانی است، اظهارکرد: شرکت‌هایی که نیروی کار آن‌ها درک می‌کنند که چگونه عمل و درآمد کسب کنند، عملکرد بهتری دارند. کارمندان متعهد عملکرد قوی‌تر و رضایت مشتری بیشتری را فراهم می‌کنند. 

ابوالفضل شهابی هدف از برند‌سازی داخلی، دستیابی به معماری اجتماعی و ترکیبی خاص از ارزش های سازمانی دانست و تصریح‌کرد: این امر کارکنان را به صورت پیوسته و آهسته به یک رفتار و الگوی واحد سوق دهد. الگوی فرهنگی که با ورود هر کارمند جدید به ناخودآگاه باعث ایجاد ارزش‌ها و رفتارهای تعریف شده می‌شود و در نهایت انتظار می‌رود برنامه برند درون سازمانی منجر به ایجاد الگوی اجتماعی شود که شکلی از مزیت رقابتی پایدار است؛ ترکیبی از انسان ها، ارزش‌ها و رفتارها که به سادگی توسط هیچ سازمان دیگری قابل تقلید و شبیه‌سازی نیست.