با ظهور دین مبین اسلام، تبلیغ چهره به چهره و بهتر بگویم منبر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای رسانه ای در اختیار عالمان دین بوده است.

به گزارش مرور نیوز از مشهد، با ظهور دین مبین اسلام، تبلیغ چهره به چهره و بهتر بگویم منبر به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای رسانه ای در اختیار عالمان دین بوده است. با ظهور رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری و در سال های اخیر با ظهور رسانه های جدید و فضای مجازی، تحولی شگرف در حوزه ارتباطات بویژه اطلاع رسانی پدید آمده است.

همه این تحولات نویددهنده یک موضوع است: ارتباط ساده تر با مخاطبان و رساندن سریعتر پیام به آنان؛ در شرایطی که هر تفکر و عقیده ای در صدد بهره گیری از این ابزارها برای تبلیغ و تبیین افکار مورد نظر خود است.

اما به راستی حوزه های علمیه چه میزان از این بستر برای تبلیغ آموزه های دینی استفاده کرده اند؟ بستری که با پیروزی انقلاب اسلامی آرزوی صدها ساله حوزویان، طلاب و مراجع تقلید را برای در اختیار داشتن یک «رسانه» محقق کرد.

آیا حوزه های علمیه به درستی از این ظرفیت و فرصت بدست آمده استفاده کرده اند؟ آیا حوزه های علمیه در کنار منبر سنتی که امری لازم است به فکر استفاده از سایر ابزارهای تبلیغی نیز هستند؟ چند درصد از روحانیان و طلاب علوم دینی در رسانه ملی حضور فعال دارند؟ چند درصد از طلاب جوان از ابزارهای رسانه ای مختلف برای تبیین آموزه های دینی بهره می برند؟

باید پرسید پس از تاکیدات چندین باره رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم حضور حداکثری حوزه های علمیه در فضای مجازی، آیا برنامه مدونی در حوزه های علمیه برای ورود آگاهانه به این فضا وجود دارد؟

در این میان، علما و بزرگانی هستند که فضای رسانه ای جدید را به خوبی می شناسند، به آن وارد می شوند و شاگردانی را در این حوزه تربیت می کنند.

مقام معظم رهبری طلایه دار این عرصه هستند و با هوشمندی و شناخت کامل این عرصه در فضاهای مختلف استفاده می کنند چه اینکه ایشان با ظهور ابزارهای جدید در سالیان گذشته (بویژه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی) بارها به مسوولان و سیاست گذاران این عرصه تاکید کرده اند که از این فضا به درستی و هوشمندی استفاده شود.

دیشب، حضور تلفنی آیت الله مکارم شیرازی در برنامه زنده گفتگوی 21 رادیو معارف (که البته برای اولین بار نبود و سابقه ای چندین باره داشت) افقی روشن در سپهر رسانه ملی پدیدار کرد که نشان از هوشمندی، ذکاوت، اخلاص و زمان شناسی و اعتماد مراجع معظم تقلید به رسانه ملی دارد؛ موضوعی که سبب می شود رسانه، بویژه رسانه دینی و تاثیرگذاری مانند رادیو معارف را برای رساندن پیام ناب اربعین به مخاطبان تشنه معارف حسینی انتخاب کنند.

و چه بی ادعا به دعوت این برنامه لبیک می گویند و کام زائران اربعین حسینی را با دعا در قنوت های نمازشان شیرین می کنند. باشد که شاهد حضور پر رونق تر طلاب، روحانیون و بزرگان دین در عرصه های رسانه ای داخلی و بین المللی باشیم و از این ابزارها برای نشر معارف ناب دین مبین اسلام بهره ببریم.