دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد قطب علمی پروبیوتیک‌ها و پره‌بیوتیک در کشور شناخته شده است.

به گزارش مرور نیوز، دکتر حمید آهنچیان اظهار کرد: یک فصل از کتاب مرتبط با پروبیوتیک‌ها در دانشگاه آریزونای آمریکا با محور پیشگیری از عفونت‌های تنفسی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نوشته شده است.

وی ادامه داد: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک‌ها تاکنون ۲۰ مقاله ارائه کرده‌اند که ۱۰ مقاله از این تعداد در مجلات علمی و معتبر بین‌المللی چاپ شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزبان همایش کاربرد پروبیوتیک‌ها در پزشکی

وی با اشاره به برگزاری همایش کاربرد پروبیوتیک‌ها در پزشکی با حضور افزون‌ بر ۲۰۰ نفر از پزشکان عمومی، متخصصان و پرستاران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: این همایش با هدف شناسایی پره بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها از سوی مردم و پزشکان در هشتم مهر ماه در بیمارستان قائم (عج) مشهد برگزار می‌شود.

دبیر همایش کاربرد پروبیوتیک‌ها در پزشکی افزود: پروبیوتیک‌ها میکروب‌های مفید موجود در بدن انسان هستند که باعث پیشگیری و درمان برخی از بیماریها می شوند و پره بیوتیک‌ها مواد و محصولاتی هستند که باعث افزایش رشد میکروب‌های مفید می‌شوند.

به گفته وی، به طور مثال مصرف میوه و سبزی‌های تازه، پیاز، موز، انواع لبنیات به ویژه ماست و دوغ از جمله پره بیوتیک‌هایی به شمار می‌روند که رشد میکروب‌های مفید را در بدن انسان موجب می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: در بدن هر انسان ۱۰۰ تریلیون میکروب غیربیماری‌زا و بی‌آزار وجود دارد که بخشی از آنها مفید هستند و بیشتر در دستگاه گوارش، روده بزرگ، روده کوچک، پوست و ریه‌ها استقرار دارند.

مصرف پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک‌ها موجب پیشگیری از عفونت‌های تنفسی می‌شود

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک‌ها یا میکروب‌های مفید باعث پیشگیری از عفونت‌های تنفسی در فرد به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در سه سال اول زندگی میکروب‌های مفید وارد بدن انسان شوند، نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های خودایمنی و آلرژی در سنین بزرگسالی دارد.

دکتر آهنچیان با بیان اینکه زایمان به روش طبیعی و مصرف شیرمادر باعث ورود میکروب‌های مفید به بدن کودک می‌شود، افزود: میکروب‌های مفید موجود در کانال زایمانی و هم چنین شیر مادر، کودک را در مقابله با بیماری‌ها مقاوم می‌سازد.

مصرف بی‌رویه و نامناسب آنتی بیوتیک‌ها باعث از یبن رفتن میکروب‌های مفید در بدن می‌شود

این پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی خاطرنشان کرد: این در حالی است که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی‌بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن میکروب‌های مفید در بدن شده و میکروب‌های مقاوم و مضر را جایگزین می‌کند و در نتیجه فرد را مستعد بیماری می‌سازد.

وی در ادامه اظهار کرد: میکروب‌های مفید نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف نظیر آلرژی و آسم، گوارشی، حساسیت‌های پوستی، اسهال، دل دردهای مزمن کودکان، عفونت‌های دستگاه تنفسی، کولیک‌های نوزادان و بیماری‌های اعصاب دارند.

دکتر آهنچیان همچنین گفت: مصرف میکروب‌های مفید به دو طریق میسر است یا از طریق مصرف محصولات حاوی پره بیوتیک مانند سبزی و میوه تازه و یا از طریق فرآورده‌های دارویی و مصرف پودرهای مکمل.