گوجه فرنگی با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR-Cas۹ در کشور ژاپن توسعه داده شد. این محصول حاوی سطوح بالایی از گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) است.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، ژاپن فروش گوجه فرنگی High-GABA حاصل از ویرایش ژنوم را آغاز کرده است. این محصول با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR-Cas۹ توسعه داده شد.

گوجه فرنگی High-GABA حاوی سطوح بالایی از گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) است. گاما آمینوبوتیریک اسید، یک آمینو اسید است که به آرامش و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

این گوجه فرنگی با ویرایش ژنوم بالا با همکاری دانشگاه تسوکوبا توسعه یافت و در ماه مه ۲۰۲۱ در بسته‌هایی برای باغبان‌ها عرضه شد و مورد استقبال مثبت مصرف کنندگان خانگی قرار گرفت.

به گفته Shimpei Takeshita ، رئیس Sanatech Seed و مدیر ارشد نوآوری Pioneer EcoScience ، گوجه فرنگی High-GABA، حاوی چهار تا پنج برابر GABA بیشتر از یک گوجه فرنگی معمولی است.

استفاده از فناوری‌های نوین مانند تولید و مصرف محصولات تراریخته ، محصولات حاصل از ویرایش ژنومی روند رو به رشدی در کشورهای پیشرفته دارد. امید می‌رود در کشور ما نیز موانع موجود در تولید ملی محصولات تراریخته برداشته شود و کشورمان به جایگاه واقعی در تولید و انتقال دانش این فناوری در منطقه دست یابد.