محققان موفق به توسعه نوعی خاصی پارچه شده‌اند که در برابر سلاح‌های شیمیایی مقاوم است و می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد.این پارچه برای مقاومت در برابر اثرات شیمیایی این سلاح‌ها از چارچوب های فلزی آلی استفاده می‌کند.

به گزارش مرور نیوز محققان موفق به توسعه نوعی خاصی پارچه شده‌اند که در برابر سلاح‌های شیمیایی مقاوم است و می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد. این پارچه که به تازگی در مجله Chemistry of Materials منتشر شده است از جان افراد در برابر مواد شیمیایی که روی پوست انسان تاثیر می گذارند محافظت می کند. این پارچه برای مقاومت در برابر اثرات شیمیایی این سلاح‌ها از چارچوب های فلزی آلی استفاده می‌کند.
ساخت پارچه‌ی مقاوم دربرابر حملات شیمیایی


سلاح‌های شیمیایی از طریق پراکنده کردن مواد شیمیایی به سرعت جان صدها یا هزاران نفر را می‌گیرند. مقابله با این سلاح‌ها بسیار دشوار است زیرا ماده شیمیایی مورد استفاده آنها می‌تواند به صورت روی پوست افراد اثر گذشاته یا در کسری از ثانیه جذب بدن آنها شود. محققان از مدت‌ها پیش به دنبال راهکاری برای مقابله در برابر این سلاح‌ها بوده اند.

یکی از موثرترین راهکارها در این زمینه استفاده از چارچوب های فلزی آلی (Metal-Organics Frameworks) مبتنی بر زیرکونیوم است. این پودرها می‌توانند مواد شیمیایی را کاهش داده و در نهایت آنها را نابود کنند، ساختار خاص این پودرها به آنها امکان می دهد تا مواد شیمیایی را حتی گازها را جذب کنند. البته یکی از بزرگترین مشکل‌ها برای استفاده از چارچوب‌های فلزی آلی خاصیت ناپایدار آنهاست و به همین علت استفاده از آنها دشوار است.

گروهی از محققان به جای استفاده از این مواد ناپایدار در پارچه تصمیم گرفته‌اند که این مواد را به صورت مستقیم در پارچه پرورش دهند. این پارچه موفق شد در مواجه با ماده مشابهی با عوامل عصبی مورد استفاده در سلاح‌های شیمیایی، ترکیب خطرناک را در کمتر از 5 دقیقه خنثی کند. از این پارچه می تواند در لباس اشخاصی استفاده کرد که به صورت روزانه با مواد شیمیایی سر و کار دارند.