فیس بوک و گوگل با شکایات حقوقی بی سابقه ای از سوی برخی کاربران خود مواجه شده اند که خواستار دریافت غرامت های کلان از این دو شرکت به علت نقض حریم شخصی و جمع آوری بدون اجازه داده های خود هستند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از آسین ایج، شرکت های اینترنتی و فناوری میبایست برای جمع آوری هر نوع اطلاعات شخصی کاربران خود از آنها اجازه بگیرند. چنین موضوعی باعث تغییر خط مشی ها و سیاست های شرکت های آمریکایی شده است.

اما طی دو روزی که از اجرای این قانون می گذرد، فیس بوک و گوگل با شکایات حقوقی بی سابقه ای از سوی برخی کاربران خود مواجه شده اند که خواستار دریافت غرامت های کلان از این دو شرکت به علت نقض حریم شخصی و جمع آوری بدون اجازه داده های خود هستند.

بر اساس یکی از شکایات یادشده فیس بوک و گوگل به ترتیب باید ۳.۹ و ۳.۷ میلیارد یورو غرامت پرداخت کنند. شاکی اصلی این دو پرونده یک فعال اتریشی حقوق مدنی و حامی حفظ حریم شخصی به نام مکس شریمز است که مدتهاست از سیاست های گوگل و فیس بوک در زمینه جمع آوری اطلاعات خصوصی کاربران انتقاد می کند.

شبکه های مجازی

وی علاوه بر گوگل و فیس بوک زیرمجموعه های  آنها مانند اینستاگرام و واتس اپ را هم مورد پیگرد قضایی قرار داده و حتی شکایتی را به طور خاص بر علیه سیستم عامل اندروید تنظیم کرده است.

این دو شرکت در واکنش اتهامات وارد شده به خود را رد کرده و می گویند اقدامات لازم برای اجرای مفاد قانون تازه را انجام داده اند و مانند گذشته به حفظ حریم شخصی و امنیت کاربران به طور جدی اهمیت می دهند.

البته خود کشورهای اروپایی هم برای اجرای قانون یادشده به طور کامل آماده نیستند و کمتر از نیمی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی قوانین داخلی لازم برای پشتیبانی از قانون حفاظت از داده را به تصویب رسانده اند.