مسئولان حوزه سلامت و بهداشت و درمان گلستان گفتند که امکانات این دستگاه ها برای پیشگیری از احتمال بروز تب کِریمه کنگو دراستان بسیج شده است.

به گزارش مرور نیوز، به گفته آنان در این پیوند اطلاع رسانی از نحوه انتقال بیماری و راه های پیشگیری آن از طریق توزیع کتابچه توسط دامپزشکی، دوره های آموزشی، تجهیز کشتارگاه های دام استان به امکانات سردخانه ای، نظارت بر انتقال لاشه و آلایش خوراکی دام به مراکز عرضه، کنترل مبادی ورودی دام به گلستان، نظارت بر سه میدان مهم معامله دام و سمپاشی مکان های نگهداری دام در راستای پیشگیری و مقابله با بیماری های مشترک دام و انسان در حال انجام است.
به گزارش مرور نیوز،تب خونریزی دهنده کِریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام آلوده، لاشه ذبح شده و له نمودن کنه آلوده به فرد منتقل و می تواند باعث بیماری انسان شود.
دام های اهلی شامل گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض ابتلای این بیماری هستند و تشخیص این بیماری در دام های زنده و بازرسی های بعد از کشتار بسیار دشوار است.
همچنین با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH اسیدی مهم ترین راهکار جلوگیری از سرایت این بیماری به انسان نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده حداقل به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد قبل از مصرف است.
رئیس شبکه دامپزشکی گرگان در این پیوند گفت: بیماری تب کریمه کنگو سابقه 40 ساله در ایران دارد و نشانه های آن در فصل گرما وجود کنه و پشه ها است.
محمد حسین مسلمی افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک انسان و دام است و تاکنون در 11 استان کشوراین بیماری مشاهده شده ولی درگلستان موردی از ابتلا به آن گزارش نشده است.
وی ازهم استانی ها درخواست کرد که گوشت قرمز گرم را از مراکز معتبر تهیه کنند و نیز دام های ذبح شده در کشتارگاه صنعتی به مدت 24 ساعت در سردخانه نگهداری و سپس به بازار عرضه شود.
دکتر مسلمی همچنین گفت که خودداری از مصرف گوشت قرمز از سوی خانواده ها درست نیست و باید با رعایت نکات بهداشتی این ماده پروتئینی مصرف شود.
به گفته وی؛ در گلستان علاوه بر سمپاشی محل نگهداری دام؛ ذبح دام در کشتارگاه زیر نظر کارشناسان و دامپزشکان انجام و انتقال لاشه به سردخانه و مراکز عرضه معتبر در سطح استان با رعایت نکات کامل بهداشتی صورت می گیرد.
وی همچنین تاکید کرد که لاشه دام ذبح شده در کشتارگاه های استان به هیچ عنوان بدون قرار دادن در سردخانه به مراکز عرضه ، ارسال نمی شود.
دکتر مسلمی در خصوص آلایش خوراکی دام نیز افزود: بیشتر آلایش خوراکی دام مصرفی ساکنان استان از کشتارگاه های خراسان رضوی و پس از نگهداری در سردخانه بوسیله کانکس مجهز به سردخانه وارد گرگان می شود و جای نگرانی را ندارد.

*برگزاری دوره آشنایی با بیماری تب کِریمه کنگو در گمیشان
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گمیشان گفت که یک دوره آشنایی با علائم و آسیب های بیماری تب کِریمه کنگو با حضور گروه های در معرض خطر شامل اعضای تعاونی دامداران، متصدیان قصابی و مدیران دامداری های صنعتی این شهرستان برگزار شد.
شهریار کتوک افزود که مدت دوره دو ساعت بود و در خصوص عامل ایجاد بیماری، نحوه انتقال و پیشگیری ازبیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توضیحاتی داده شد.
گروه های در معرض خطر این بیماری عمدتا چوپانان، قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه های دام، کشتارکنندگان غیر مجاز دام و کادر پزشکی هستند.

*نصب دستگاه پیش سردکن در کشتارگاه دام گنبدکاووس
شهردار گنبدکاووس نیز از نصب دستگاه پیش سرد کن درمحل کشتارگاه دام این شهر متعلق به شهرداری خبر داد و گفت: نصب این دستگاه با هدف پیشگیری از شیوع برخی بیماری های دامی بویژه تب کریمه کنگو انجام شده است.
منصور طعنه گنبدی ظرفیت دستگاه پیش سرد کن را حدود 700 لاشه دام ذبح شده اعلام کرد و یادآور شد: کشتارگاه دام شهرداری هم اکنون دام مورد نیاز سه شهر گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش را تامین می کند.
وی اضافه کرد: در کشتارگاه دام گنبدکاووس روزانه 350 تا 400 دام شامل؛ 40 راس گاو، 3 تا 4 نفر شتر و 350 راس گوسفند ذبح می شود.

* محروم بودن کشتارگاه دام کلاله از امکانات ضروری
رئیس شبکه دامپزشکی کلاله ، کشتارگاه دام این شهرستان را غیراستاندارد و فاقد امکانات ضروری توصیف کرد و گفت: براساس بررسی های صورت گرفته، افرادی که در این واحد کار می کنند، از وسایل و امکانات بهداشتی محروم هستند و بیش از هر کسی در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار دارند که این مساله نیازمند توجه بیشتر است.
فرهاد تکه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی مناطق کشور و کنترل آن اشاره کرد و گفت: این بیماری خطرناک یک عفونت ویروسی است و در گروه تب‌های خونریزی‌دهنده قرار دارد و براین اساس به مردم اکیدا توصیه می شود که گوشت مصرفی خود را از مراکز معتبر ومورد تائید دامپزشکی تهیه کنند.

*گلستان عاری از تب کِریمه کنگو
مدیرکل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه دام های استان عاری ازبیماری تب کِریمه کنگو است، گفت: گروه های دامپزشکی بر مراکز عرضه فرآورده های خوراکی با منشاء دامی، میدان های عرضه دام زنده، مبادی ورودی دام به استان، کشتارگاه ها و نگهداری دام ذبح شده در سردخانه و حمل آن به مراکز عرضه با مشارکت دستگاه های مرتبط؛ نظارت با حساسیست بالا انجام می دهند.
محمودرضا وفایی در این پیوند از شهرداران شهرهایی که کشتارگاه سنتی دارند خواست که اقدام به تهیه سردخانه برای نگهداری لاشه دام ذبح شده تا 24 ساعت کنند و سپس در سطح فروشگاه ها عرضه شود.

* اقدام های پیشگیرانه به صورت مستمر انجام می شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان نیز گفت که تاکنون موردی از بیماری تب کِریمه کنگو در استان گزارش نشده است ولی به دلیل ابتلا چند نفر در یکی از استانهای همجوار، باید اقدام های پیشگیرانه در حوزه این بیماری خطرناک به صورت مستمر پیگیری شود.
علی اصغر طهماسبی همچنین بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی پیرامون این بیماری تاکید کرد و اظهار داشت: اطلاع رسانی به ویژه در گروه های در معرض خطر نظیر دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، سلاخان، قصابان، کشاورزان و به خصوص روستائیان وعشایر و آموزش آنان در راستای آشنایی با علائم بیماری تب کریمه کنگو از ضرورت ها است.
وی ادامه داد: اهتمام لازم به توسعه فضاهای کشتارگاهی بهداشتی، کشتار دام در مراکز مجاز، ساماندهی کشتار دام در روستاها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار و انتقال گوشت و همچنین افراد شاغل در هنگام کار با دام ها وبهسازی دامداری های سنتی از مهم ترین اقداماتی است که در جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری باید صورت بگیرد.
معاون استاندار گلستان؛ سم پاشی هدفمند محیط نگهداری دام ها را از دیگر اقدامات مؤثر درزمینه کنترل و پیشگیری از تب کریمه کنگو عنوان کرد و افزود: در این خصوص باید از ظرفیت بخشداری ها و دهیاری ها استفاده شود.
وی؛ خواستار بازرسی و نظارت هرچه بیشتر دانشگاه علوم پزشکی استان بر مراکز فروش گوشت و همچنین رستوران ها شد.
معاون بهداشتی علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت گلستان در این پیوند گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.
دکتر سعید گل فیروزی به مردم توصیه کرد که از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز)خودداری کنند.
وی با اعلام اینکه پیشگیری از این بیماری آسان است ،گفت: مصرف کنندگان به هنگام تماس با گوشت تازه از دستکش استفاده کرد و قبل از مصرف آن را در سردخانه یخچال نگهداری کنند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی توسط مردم یادآور شد: تمهیدات و اقدامات لازم به منظورجلوگیری از اشاعه بیماری توسط دستگاه های ذیربط انجام شده است.