سخنگوی وزارت خارجه از حملات سایبری کشور آمریکا به ایران و دفع گسترده آن ها توسط سامانه های پدافند و "تیم های واکنش به حوادث کامپیوتری" خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که با توجه به ادعاهایی که اخیرا در فضای رسانه ای شاهد آن هستیم، آیا شما تایید می کنید که حملات سایبری به کشور انجام شده است؟ اظهار کرد: هزاران حمله سایبری به صورت روزانه به زیرساخت های کشور می شود که چیز جدیدی نیست، اکثر این حملات بدون هیچ تاثیری توسط سامانه های پدافند و "تیم های واکنش به حوادث کامپیوتری" ما دفع می شوند.

وی افزود : در چند ماه اخیر چند حمله سایبری با ابعاد گسترده تر هم به زیرساخت های کشور رخ داده که با تحلیل ابعاد و فناوری بکار رفته می توان گفت از ناحیه دولت ها پشتیبانی یا انجام شده است. خوشبختانه مهاجمان به اهداف اصلی خود در این حملات نرسیده اند. بررسی های فنی و الکترونیک فارنزیک توسط متخصصان داخلی انجام شده و دولتهای حمایت کننده و هدایت کننده حملات (در بعضی موارد دولت حامی) به همراه گروه های مباشر این حملات شناسایی شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: حجم ارتکاب به جرائم و اعمال نقض مقررات بین المللی که اکثر اعمال این مورد اخیر توسط دولت آمریکا صورت می گیرد یک مسئله نگران کننده برای همه جهان است که جامعه بین المللی باید پاسخ مناسبی به آن بدهد.

موسوی در واکنش به این سئوال که آیا خرابکاری ها  و آتش سوزی های اخیر ناشی از این حملات بوده است، مخصوصا با توجه به خبری که در مورد دستور رییس جمهور آمریکا برای حمله سایبری به ایران و چند کشور دیگر منتشر شده است؟ اظهار کرد: خیر، آتش سوزی های اخیر ربطی به حملات سایبری نداشته است. در مورد دستور آقای ترامپ خیلی طبیعی است که بگوییم از این پس هر حمله سایبری به ایران بشود مظنون اصلی دولت آمریکا خواهد بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی ادامه داد: ما پیگیری بین المللی این دستور غیرقانونی و مجرمانه و اثبات مسئولیت دولت آمریکا را در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین حق برای دفاع مشروع و پاسخ متناسب و مقتضی به تجاوز و لطمه به کشورمان را به حملات سایبری و غیر سایبری محفوظ می داریم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران پاسخی به این حملات داده یا قصد دارد که بدهد؟ تصریح کرد: اجازه بدهید که اول روشن کنم که بر عهده گرفتن غیر رسمی یا بلوف های توخالی در انتساب هر حادثه ای که در کشور ما رخ می دهد توسط دیگران نشان دهنده اوج استیصال و دست بسته بودن آنهاست وگرنه آتش سوزی محدود در جنگل و پالایشگاه و غیره در فصول تابستان نه عجیب است و نه مختص به امسال بوده است. پس آنچه توضیح می دهیم الزاما ربطی به حوادثی که در ذهن شماست ندارد.

وی افزود: ایران حق خود در انجام عمل متقابلِ مناسب و متناسب را در زمان مقتضی محفوظ می داند. ما ممکن است در دفاع از خود در مقابل حملات سایبری از هر وسیله ای اعم از فضای سایبری یا سایر جنگ افزارها استفاده کنیم. علاوه بر این، ما همه تلاش خود را بکار خواهیم بست تا مسئولیت بین المللی کشوری که آغاز کننده یا تسهیل کننده چنین حملاتی باشد را اثبات کرده و آنها را در مقابل اعمال غیر قانونی خود پاسخگو نماییم.