صبح امروز چند طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی توسط رئیس جمهور در سه استان کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش مرور نیوز، طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز (پنجشنبه) در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان از طریق ویدئو کنفرانس توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی در راستای پویش ملی جهاد برای جهش تولید، بهره برداری از 809 طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت 473 هکتار، بهره برداری از 5 طرح زیربنایی آب و خاک در مساحت 73 هزار و 500 هکتار و بهره‌برداری از 16 هزار و 800 هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در سراسر کشور با فرمان روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری 3400 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 10 هزار و 340 نفر افتتاح شد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، گزارش افتتاح طرح‌ها و شهرک‎های گلخانه‌ای در سراسر کشور را از شهرستان مهریز در استان یزد، ارائه کرد.

حسن روحانی در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس، گفت: ما نحوه کشت و نحوه آبیاری را در حوزه کشاورزی تغییر داده‌ایم، راندمان آب ما در آغاز دولت یازدهم 39 درصد بوده که امروز این میزان به 45 درصد رسیده است که پیشرفت در این حوزه قابل ملاحظه است.

رئیس‌جمهور ظهار داشت: شاخص بهره‌وری بسیار امر مهمی است که از یک‌مترمکعب آب چقدر محصول برداشت می‌کنیم. ما در آغاز دولت یازدهم بهره‌وری ما از یک‌مترمکعب آب زیر یک‌کیلو بوده و ما از این مقدار آب 920 تا 930 گرم محصول برداشت می‌کردیم و امروز این مقدار به 1450 گرم در هر مترمکعب آب رسیده و ما در این بخش به کیلو و نیم داریم نزدیک می‌شویم و این به معنی آن است که ما داریم به درستی از آب استفاده می‌کنیم.

وی افزود: البته بعضی از محصولات هم آب زیادی مصرف می‌کنند که باید طراحی‌های لازم در مورد آن انجام شود که چه مقدار ضرورت دارد و برخی از آن صیفی‌جاتی است که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم که این امر نیازمند محاسبات دیگری است.

**بسیاری از کشورها از ترس‌ کرونا محصولات کشاورزی‌ را انبار می‌‌کنند

روحانی در بخش دیگری از سخنانش خاظرنشان کرد: ما امروز در شرایط کرونا قرار داریم. در شرایطی که بسیاری از کشورها از ترس‌شان محصولات کشاورزی‌شان را انبار می‌‌کنند و نمی‌فروشند. بنابراین امروز محصولات کشاورزی بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم امسال هم خودکفا خواهیم بود و در محصولات دیگر امسال بتوانیم تلاش بیشتری را داشته باشیم و همانطور که تاکنون کشاورزان ما توانستند ایران را سرسبز کنند و نیازمندی‌های ملت را به صورت حداکثر تأمین کنند، امسال و سال آینده شاهد باشیم که با محصولات بیشتر کشاورزی و با استفاده از آب و خاک تحول مثبت دیگری را در این حوزه ببینیم.

وی افزود: صرفه‌جویی آب از 8 و 6 دهم میلیارد مترمکعب به 14 میلیارد مترمکعب رسیده است، بنابراین حرکت ما در مسیر درست علمی است.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌هایی که برای ما بسیار مهم است بخش گلخانه است، در این بخش گرما و سرما و فصول مختلف، تأثیر چندانی ندارد و ما تقریباً در چهار فصل می‌توانیم با آب کم محصول داشته باشیم و بسیار مهم است که ما از طریق گلخانه، بعضی از محصولات که بسیاری از آنها صادراتی است را آماده کنیم.

روحانی اظهار داشت: کل کشت گلخانه ما در سال 92، 8 هزار هکتار بوده و امروز این 8 هزار هکتار به 18 هزار و 500 هکتار رسیده و ما کم‌کم به 19 هزار هکتار گلخانه نزدیک می‌شویم.

**برنامه دولت برای افزایش سطح گلخانه‌ها به 23 هزار هکتار

وی افزود: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح گلخانه ما به 23 هزار هکتار برسد. ما در طول هفت سال گذشته از عمر دولت، ما بیش از آنچه که در سی سال گذشته گلخانه تولید کرده‌ایم، در این حوزه پیشرفت داشته و گلخانه تولید کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کشاورزان ما، سرمایه‌گذاران ما، وزارت کشاورزی ما و فناوری جدید ما همه دست به دست هم داده‌اند که ما امروز به این نقطه مناسب می‌رسیم.

روحانی اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته هم در کانال‌کشی آب و هم زهکشی و هم سامانه‌های نوین آبیاری در تجهیز اراضی اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم؛ در دولت یازدهم توانستیم حدود 300 هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کنیم و با آبیاری مدرن آن را تجهیز کنیم.

وی افزود: طرح ما برای زهکشی آب در استان گلستان 80 هزار هکتار است که بخش بزرگی از آن اجرا شده و بخش دیگر آن نیز باید اجرا شود و یکی از طرح‌های مهم ما به شمار می‌رود و اگر طرح زهکشی در این استان نبود، خسارت سیل در این استان چند برابر بود. تمام طرح‌هایی که دولت یازدهم برای زهکشی انجام داده بود به کانال آب تبدیل شد و سیلاب را به دریا عبور می‌داد و این باعث شد تا حد زیادی شهرهای گلستان کمتر خسارت دیدند و اینها کانال‌هایی است هک در روز مبادایی مثل روز سیل و گرفتاری به کانال آبی تبدیل می‌شود که می‌تواند آب را از سطح به عمق و دریا هدایت کند و موجب نجات کشور شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما امروز پنج طرح عمده و مهم آب و خاک افتتاح کردیم و البته طرح‌های زیادی نیز عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود که آنها نیز بسیار مهم است و یا تا پایان این دولت و یا دولت بعدی افتتاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز ما 314 پروژه به ارزش 1387 میلیارد تومان افتتاح کردیم و این در بخش کشاورزی آن هم در یک روز در سراسر کشور است که ما محل افتتاح این پروژه‌ها در میناب،‌ مهریز و خرم‌آباد بود، اما بعضی از این طرح‌ها در جای دیگر و سراسر کشور هم افتتاح شد؛ ما امروز 809 طرح گلخانه‌ای را افتتاح کردیم که این طرح‌ها حدود 472 هکتار است.

وی افزود: همین طرحی که امروز ما در گلخانه افتتاح کردیم موجب تولید 127 هزار تن سبزیجات و صیفی می‌شود، همین طرح‌هایی که امروز افتتاح شد موجب تولید 250 تن میوه می‌شود و موجب تولید 29 میلیون شاخه گل بریده خواهد ‌شد.

**مجموع باغ‌های شیب‌داری که در گذشته و امروز افتتاح شد 61 هزار هکتار است

روحانی خاطرنشان کرد: مجموع باغ‌های شیب‌داری که در گذشته و امروز افتتاح شد و در پایان دولت افتتاح خواهد شد 61 هزار هکتار است که این باغات شیبدار برای ما خیلی اهمیت دارد، چرا که این باغات شیب‌دار به صورت دیم است و ما باید از دیم بیش از این استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در افتتاح امروز ما 16 هزار و 800 هکتار اراضی شیب‌دار دیم برای درختکاری و یا سایر محصولات مثل گیاهان دارویی افتتاح کردیم و من تأکید می‌کنم به وزارت کشاورزی که تا پایان دولت باید الگوی کشت مدنظر ما باشد. در بعضی از موارد ما باید الگوی کشت را عوض کنیم و به دلیل شرایط اقلیمی خودمان، شیوه آبیاری را تغییر دهیم و شیوه آبیاری نوین باید جایگزین شود.

افزود: ما در بعضی موارد باید از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم و در کشورهای همسایه و دیگر کشورها زمین را در اختیار بگیریم، بخریم و یا اجاره کنیم و کشاورزی کنیم و محصولش را به کشور بیاوریم.

روحانی در پایان گفت: در کنار بهره‌وری درست از آب، باید بهره‌وری از خاک نیز باید انجام شود که این امر بسیار مهم است و تنوع محصولی که در خاک استفاده می‌شود تا خاک بماند و پرثمر باشد، کود و بذر مورد استفاده همگی برای ما مهم است.